Analysis of students’ learning interest in biology subject at SMAN 1 Panai Hulu in the independent curriculum era

Anggi Pradana, Risma Delima Harahap, Sakinah Ubudiyah Siregar

Abstract


Interest greatly determines student learning outcomes both academically and non-academically. Students' interest in learning decreased due to factors in learning methods that were less memorable and learning media factors that were less attractive. This study aims to describe the learning interest of class XI students at SMAN 1 Panai Hulu in biology subject. Subjects in the study were students XI IPA1, XI IPA2 and XI IPA3, with a total of 105 people. This type of research is a qualitative descriptive research. Data collection techniques using questionnaires, observation, and interviews. The results of research that has been carried out with four indicators are obtained, namely the feeling of pleasure of students in participating in learning by 75.77%, student attention to learning by 70.78%, student interest in learning by 74.04%, student involvement in learning by 73.91 %. Based on these results, it can be concluded that students' interest in learning biology in class XI IPA1, XI IPA2 and XI IPA3 at SMAN 1 Panai Hulu is high. Even though students' learning interest is high, student activity is still influenced by the completeness of learning media.

Abstrak

Minat sangat menentukan hasil belajar siswa baik secara akademik maupun non akademik. Minat belajar siswa menurun dikarenakan faktor cara belajar yang kurang berkesan dan faktor media pembelajaran yang kurang menarik. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan minat belajar siswa kelas XI di SMAN 1 Panai Hulu pada mata pelajaran biologi. Subjek dalam penelitian adalah siswa XI IPA1, XI IPA2 dan XI IPA3, dengan total sebanyak 105 orang. Jenis penelitian ini adalah penelitian deskriptif kualitatif. Teknik pengumpulan data menggunakan lembar angket, observasi, dan wawancara. Hasil penelitian yang telah dilakukan dengan empat indikator didapatkan yaitu perasaan senang siswa dalam mengikuti pembelajaran sebesar 75,77%, perhatian siswa terhadap pembelajaran sebesar 70,78%,  ketertarikan siswa terhadap pembelajaran sebesar 74,04%, keterlibatan siswa terhadap pembelajaran sebesar 73,91%. Berdasarkan hasil tersebut dapat disimpulkan minat belajar siswa kelas XI IPA1, XI IPA2 dan XI IPA3 di SMAN 1 Panai Hulu terhadap pembelajaran biologi adalah sangat tinggi. Meskipun minat belajar peserta didik tinggi, keaktifan peserta didik masih dipengaruhi oleh kelengkapan media pembelajaran.


Keywords


Learning interest; Biology lesson; Independent curriculum; Qualitative research

Full Text:

PDF

References


Agustin, W. N., Suprapto, P. K., & Meylani, V. (2021). Profil pengetahuan dan proses kognitif peserta didik pada sub materi vertebrata. Quagga: Jurnal Pendidikan dan Biologi, 13(1), 14-25. DOI: https://doi.org/10.25134/quagga.v13i1.3368

Alfath, A., Azizah, F. N., & Setiabudi, D. I. (2022). Pengembangan kompetensi guru dalam menyongsong kurikulum merdeka belajar. SOSHUMDIK, 1(2), 42–50. DOI: https://doi.org/10.56444/soshumdik.v1i2.73

Amini, A., Irawati, S., & Kasrina, K. (2020). Penerapan model pembelajaran inkuiri terstruktur untuk meningkatkan hasil belajar peserta didik kelas VIIB MTsN 02 Kepahiang. Diklabio: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Biologi, 4(1), 55-64. https://doi.org/10.33369/diklabio.4.1.55-64

Andira, P. A., Utami, A., Astriana, M., & Walid, A. (2022). Analisis minat siswa terhadap hasil belajar siswa dalam pembelajaran ipa. PIONER: Jurnal Pendidikan, 11(1), 46–57. DOI: http://dx.doi.org/10.22373/pjp.v11i1.13087

Aswita, D., Nurmawati, M. P., Salamia, M. S., Sarah, S., Si, S. P., Saputra, S., ... & Ismail, N. M. (2018). Pendidikan literasi: Memenuhi kecakapan abad 21. Yogyakarta: Penerbit K-Media.

Azizah, Y., Febriani, A., Chaniago, S., & Setiawati, M. (2022). Peningkatan minat siswa pada pelajaran geografi dan peran guru terhadap motivasi belajar siswa kelas XI SMAN 1 X Koto Singkarak. Jurnal Eduscience (Jes), 9(2), 505–514. DOI: https://doi.org/10.36987/jes.v9i2.3006

Cahyani, A., Listiana, I. D., & Larasati, S. P. D. (2020). Motivasi belajar siswa SMA pada pembelajaran daring di masa pandemi covid-19. IQ (Ilmu Al-Qur’an): Jurnal Pendidikan Islam, 3(1), 123–140. DOI: https://doi.org/10.37542/iq.v3i01.57

Dalimunthe, R. R., Harahap, R. D., & Harahap, D. A. (2021). Analisis minat belajar siswa sekolah dasar terhadap mata pelajaran IPA pada masa pandemi covid-19. Jurnal Basicedu, 5(3), 1341–1348. DOI: https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i3.888

Ernawati, M. D. W., Sudarmin, S., Asrial, A., Haryanto, H., Azzahra, M. Z., & Triani, E. (2022). A study of attitude and interest in the student's lessons. Cypriot Journal of Educational Sciences, 17(6), 1901-1913. DOI: https://doi.org/10.18844/cjes.v17i6.7484

Fahira, W. R., Ramadhani, P., Satria, N., Melisa, F., & Setiawati, M. (2022). Persepsi siswa kelas X terhadap penerapan kurikulum merdeka belajar pada pembelajaran IPS. Jurnal Eduscience (JES), 9(3), 902–909. DOI: https://doi.org/10.36987/jes.v9i3.3484

Fitriani, F., Harahap, R. D., & Safitri, I. (2022). Analisis hambatan proses pembelajaran biologi secara daring selama pandemi covid-19 di SMA Negeri. Jurnal Biolokus: Jurnal Penelitian Pendidikan Biologi dan Biolog, 5(1), 81–89. DOI: http://dx.doi.org/10.30821/biolokus.v5i1.1328

Harris, B. N., McCarthy, P. C., Wright, A. M., Schutz, H., Boersma, K. S., Shepherd, S. L., ... & Ellington, R. M. (2020). From panic to pedagogy: Using online active learning to promote inclusive instruction in ecology and evolutionary biology courses and beyond. Ecology and evolution, 10(22), 12581-12612. DOI: https://doi.org/10.1002/ece3.6915

Hidayati, V. N., Dani, F. R., Wati, M. S., & Putri, M. Y. (2022). Pengaruh pelaksanaan kurikulum merdeka belajar terhadap motivasi siswa kelas X di SMAN 1 Payung Sekaki. Jurnal Eduscience, 9(3), 707–716. DOI: https://doi.org/10.36987/jes.v9i3.3443

Inganah, S., Darmayanti, R., & Rizki, N. (2023). Problems, solutions, and expectations: 6C integration of 21st century education into learning mathematics. JEMS: Jurnal Edukasi Matematika dan Sains, 11(1), 220-238. DOI: http://doi.org/10.25273/jems.v11i1.14646

Irmita, L. U, Amanda, M. H., Syamsi, B., & Wardaya, A. (2022). Implementasi kurikulum nasional, internasional, dan peminatan (olimpiade, penelitian, dan profesional) di SMA Wardaya. Jurnal Eduscience (Jes), 9(1), 324–335. DOI: https://doi.org/10.36987/jes.v9i2.2719

Irwandi, I., & Fajeriadi, H. (2019). Pemanfaatan lingkungan sebagai sumber belajar untuk meningkatkan minat dan hasil belajar siswa SMA di kawasan pesisir, Kalimantan Selatan. BIO-INOVED: Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan, 1(2), 66-73. DOI: http://dx.doi.org/10.20527/binov.v1i2.7859

Jannah, F., Irtifa’Fathuddin, T., & Zahra, P. F. A. (2022). Problematika penerapan kurikulum merdeka belajar 2022. Jurnal Sosial Humaniora dan Pendidikan, 4(2), 55–65. DOI: https://doi.org/10.55606/ay.v4i2.36

Juanda, A., Shidiq, A. S., & Nasrudin, D. (2021). Teacher learning management: Investigating biology teachers’ tpack to conduct learning during the covid-19 outbreak. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 10(1), 48-59. DOI: https://doi.org/10.15294/jpii.v10i1.26499

Muliani, R. D., & Arusman, A. (2022). Faktor-faktor yang mempengaruhi minat belajar peserta didik. Jurnal Riset dan Pengabdian Masyarakat, 2(2), 133–139. DOI: https://doi.org/10.22373/jrpm.v2i2.1684

Nasution, F. R., Adlika, N. M., & Tampubolon, B. (2022). Analisis perhatian dan keterlibatan siswa pada pembelajaran secara daring. Jurnal Pendidikan Sosiologi dan Humaniora, 13(1), 91-97. DOI: http://dx.doi.org/10.26418/j-psh.v13i1.52321

Panggabean, F., Simanjuntak, M. P., Florenza, M., Sinaga, L., & Rahmadani, S. (2021). Analisis peran media video pembelajaran dalam meningkatkan hasil belajar IPA SMP. Jurnal Pendidikan Pembelajaran IPA Indonesia (JPPIPA), 2(1), 7–12. Retrieved from https://jurnal.unimed.ac.id/2012/index.php/JPPIPAI/article/view/24502

Pradani, T. G. (2022). Penggunaan media pembelajaran wordwall untuk meningkatkan minat dan motivasi belajar siswa pada pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. Educenter: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 1(5), 452-457. DOI: https://doi.org/10.55904/educenter.v1i5.162

Prihatini, E. (2017). Pengaruh metode pembelajaran dan minat belajar terhadap hasil belajar IPA. Jurnal Formatif, 7(2), 171–179. DOI: http://dx.doi.org/10.30998/formatif.v7i2.1831

Ratnasari, I. W. (2017). Hubungan minat belajar terhadap prestasi belajar matematika. Jurnal Ilmiah Fisikologi, 5(2), 289–293. DOI: http://dx.doi.org/10.30872/psikoborneo.v5i2.4377

Sakila, R., Lubis, N. F., Saftina, S., Mutiara, M., & Asriani, D. (2023). Pentingnya peranan IPA dalam kehidupan sehari-hari. Jurnal Adam: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(1), 119–123. DOI: https://doi.org/10.37081/adam.v2i1.1380

Sihombing, S., Silalahi, H. R., Sitinjak, J. R., & Tambunan, H. (2021). Analisis minat dan motivasi belajar, pemahaman konsep dan kreativitas siswa terhadap hasil belajar selama pembelajaran dalam jaringan. Jurnal Pendidikan Matematika (JUDIKA EDUCATION), 4(1), 41–55. DOI: https://doi.org/10.31539/judika.v4i1.2061

Supardi, S. U. S., Leonard, L., Suhendri, H., & Rismurdiyati, R. (2015). Pengaruh media pembelajaran dan minat belajar terhadap hasil belajar fisika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 2(1), 71–81. DOI: https://doi.org/10.30998/formatif.v2i1.86

Wijoyo, H. (2020). Analisis minat belajar mahasiswa STMIK Dharmapala Riau dimasa pandemi coronavirus disease (Covid-19). Jurnal Pendidikan: Riset&konseptual, 4(3), 396–404. DOI: http://doi.org/10.28926/riset_konseptual.v4i3.2

Windyariani, S. (2017). Kemampuan literasi sains siswa SD pada konteks melestarikan capung. Biosfer: Jurnal Pendidikan Biologi, 10(1), 17-21. DOI: https://doi.org/10.21009/biosferjpb.10-1.3

Wiradarma, K. S., Suarni, N. K., & Renda, N. T. (2021). Analisis hubungan minat belajar terhadap hasil belajar daring IPA siswa kelas III sekolah dasar. Mimbar PGSD Undiksha, 9(3), 408-415. DOI: https://doi.org/10.23887/jjpgsd.v9i3.39212

Yohana, Y., Gresinta, E., & Zakiah Fithah A’ini, Z. (2022). Analisis minat belajar biologi siswa SMA Kasih Depok di tengah pandemi covid-19. EduBiologia: Biological Science and Education Journal, 2(2), 115-120. DOI: https://doi.org/10.30998/edubiologia.v2i2.13527




DOI: http://dx.doi.org/10.20527/bino.v5i2.16034

Article Metrics

Abstract view : 569 times
PDF - 246 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 BIO-INOVED : Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

BIO-INOVED Journal has been Accredited:

 

BIO-INOVED Journal has been Indexed/Abstracted/Listed by:

    

 

Managed by:

MASTER PROGRAM OF BIOLOGY EDUCATION
POSTGRADUATE PROGRAM
UNIVERSITAS LAMBUNG MANGKURAT

Jl. Brigjend H. Hasan Basry, Kampus ULM, Gedung Pascasarjana Lt.2, Kota Banjarmasin,
Kecamatan Banjarmasin Utara, Kode Pos 70123, Provinsi Kalimantan Selatan, Indonesia

 

Collaborate with:

 

Journal License:


BIO-INOVED : Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan is licensed under a 
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License