The effectiveness of developing popular scientific books on Anacardiaceae to improve students’ critical thinking skills
Abstract
The development of innovative local potential-based teaching materials in the Ethnobotany course of the Anacardiaceae family, which has not been fully implemented, causes student boredom while studying. It is necessary to develop popular scientific books (PSB) to help students understand learning material and significantly improve students' critical thinking skills. This development research aims to describe the expected and actual effectiveness of PSBs developed to enhance students' critical thinking skills. The research method used Tessmer's formative evaluation design. Research results on the effectiveness of expectations get an average value of 72.7%, and actual effectiveness is 77.35%. The average value of N-gain is 0.5, which is included in the medium criteria. The conclusion from the research results shows that the PSB on Ethnobotany of the Anacardiaceae family that was developed is effective in improving students' critical thinking skills so that students in Ethnobotany courses can use it. In general, the benefit of the results of this research is that development products based on local potential can be developed according to the needs of teaching materials and by the principles of critical thinking skills for students.
Abstrak
Pengembangan bahan ajar berbasis potensi lokal yang inovatif pada mata kuliah Etnobotani famili Anacardiaceae yang belum sepenuhnya dilakukan menyebabkan kejenuhan mahasiswa saat belajar. Perlu dikembangkan buku ilmiah populer (BIP) untuk membantu mahasiswa memahami materi pembelajaran sekaligus salah satu upaya dalam meningkatkan keterampilan berpikir kritis mahasiswa. Penelitian pengembangan ini bertujuan untuk mendeskripsikan keefektifan harapan dan aktual dari pengembangan BIP untuk meningkatkan keterampilan berpikir kritis mahasiswa. Metode penelitian menggunakan desain evaluasi formatif Tessmer. Hasil penelitian pada keefektifan harapan memperoleh nilai rata-rata 72,7% dan keefektifan aktual memperoleh nilai rata-rata 77,35%%. Nilai rata-rata N-gain sebesar 0,5 yang termasuk ke dalam kriteria sedang. Kesimpulan dari hasil penelitian menunjukkan bahwa BIP Etnobotani famili Anacardiaceae yang dikembangkan efektif untuk meningkatkan keterampilan berpikir kritis mahasiswa sehingga dapat digunakan mahasiswa pada matakuliah Etnobotani. Secara umum, manfaat dari hasil penelitian ini adalah produk pengembangan berbasis potensi lokal dapat dikembangkan sesuai dengan kebutuhan bahan ajar dan sesuai dengan kaidah keterampilan berpikir kritis untuk mahasiswa.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Agnafia, D. N. (2019). Analisis kemampuan berpikir kritis siswa dalam pembelajaran biologi. Florea: Jurnal Biologi dan Pembelajarannya, 6(1), 45-53. DOI: http://doi.org/10.25273/florea.v6i1.4369
Benyamin, B., Qohar, A., & Sulandra, I. M. (2021). Analisis kemampuan berpikir kritis siswa SMA kelas X dalam memecahkan masalah SPLTV. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(2), 909-922. DOI: https://doi.org/10.31004/cendekia.v5i2.574
Ennis, R. H. (2011). The nature of critical thinking: an outline of critical thinking dispositions and abilities. United States: University of Illinois. Retrieved from https://education.illinois.edu/docs/default-source/faculty-documents/robert-ennis/thenatureofcriticalthinking_51711_000.pdf
Facione, P. (1990). Critical thinking: A statement of expert consensus for purposes of educational assessment and instruction (The Delphi Report). Fullerton: California State University. Retrieved from https://philarchive.org/archive/faccta
Fajeriadi, H., Zaini, M., & Dharmono, D. (2019). Validity of the Gastropods popular scientific book in the Pulau Sembilan Kotabaru coastal area for high school students. Journal of Biology Education, 8(2), 142-149. DOI: https://doi.org/10.15294/jbe.v8i2.29519
Fatmawati, A. (2016). Pengembangan perangkat pembelajaran konsep pencemaran lingkungan menggunakan model pembelajaran berdasarkan masalah untuk SMA kelas X. Edu Sains: Jurnal Pendidikan Sains dan Matematika, 4(2), 94-103. DOI: https://doi.org/10.23971/eds.v4i2.512
Fitrah, M. & Luthfiyah, L. (2018). Metodologi penelitian: Penelitian kualitatif, tindakan kelas & studi kasus. Sukabumi: CV Jejak (Jejak Publisher).
Fitriani, A., Dharmono, D., & Badruzsaufari, B. (2022). The practicality of popular scientific book of aquatic plant on mangrove habitat in the form of flipbook to college students’ critical thinking skill. BIO-INOVED: Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan, 4(1), 24-30. DOI: http://dx.doi.org/10.20527/bino.v4i1.11481
Fitriani, N. I., & Setiawan, B. (2017). Efektivitas modul IPA berbasis etnosains terhadap peningkatan keterampilan berpikir kritis siswa. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 2(2), 71-76. DOI: https://doi.org/10.26740/jppipa.v2n2.p71-76
Hake, R, R. (1999). Analyzing change/gain scores. United States: Dept. of Physics Indiana University
Hasyim, F. (2018). Mengukur kemampuan berpikir analitis dan keterampilan proses sains mahasiswa calon guru fisika STKIP Al Hikmah Surabaya. JIPVA (Jurnal Pendidikan IPA Veteran), 2(1), 80-89. DOI: https://doi.org/10.31331/jipva.v2i1.591
Hewi, L., & Shaleh, M. (2020). Refleksi hasil PISA (the programme for international student assesment): Upaya perbaikan bertumpu pada pendidikan anak usia dini. Jurnal Golden Age, 4(01), 30-41. DOI: https://doi.org/10.29408/goldenage.v4i01.2018
Jannah, M., Putra, A. P., & Dharmono, D. (2022). The practicality of popular scientific books diversity of crab species in the Tabanio mangrove area. BIO-INOVED: Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan, 4(1), 97-103. DOI: http://dx.doi.org/10.20527/bino.v4i1.12214
Maulyda, A., Soendjoto, M. A., & Zaini, M. (2020). Keefektifan bahan ajar jenis ikan di kawasan mangrof untuk melatihkan keterampilan berpikir kritis siswa jenjang SMK. Quantum: Jurnal Inovasi Pendidikan Sains, 11(2), 164-170. DOI: http://dx.doi.org/10.20527/quantum.v11i2.8280
Najmah, L., Dharmono, D., & Riefani, M. K. (2022). Etnobotani hanjuang di Desa Sabuhur Kabupaten Tanah Laut sebagai buku ilmiah populer. JUPEIS: Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial, 1(2), 12-25. DOI: https://doi.org/10.55784/jupeis.Vol1.Iss2.32
Noorannisa, L., Arifin, Y. F., & Dharmono, D. (2022). The practicality of popular scientific books on Myrtaceae ethnobotany found in Forest Areas with Special Purposes (KHDTK) ULM. BIO-INOVED: Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan, 4(1), 31-38. DOI: http://dx.doi.org/10.20527/bino.v4i1.12118
Nufus, N. W., Arifin, Y. F., & Dharmono, D. (2022). The practicality of popular scientific books on Moraceae plant ethnobotany case study at KHDTK ULM. BIO-INOVED: Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan, 4(1), 90-96. DOI: http://dx.doi.org/10.20527/bino.v4i1.12119
Nurlita, N., Arifin, Y. F., & Winarti, A. (2021). The practicality of popular scientific book of pteridophytes diversity in Tabanio beach forest, Tanah Laut District, South Borneo. BIO-INOVED: Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan, 3(2), 108-112. DOI: http://dx.doi.org/10.20527/bino.v3i2.10294
OECD Programme for International Student Assesment. (2015). PISA 2015 released field trial item kognitif. Paris: OECD Publishing. Retrieved from https://www.oecd.org/pisa/test/PISA2015-Released-FT-Cognitive-Items.pdf
Pranoto, E. (2014). Efektivitas implementasi model problem based learning (PbL), blended learning (BL), serta integrasinya terhadap hasil belajar ditinjau dari kemampuan mengevaluasi dan kreativitas siswa (Studi pembelajaran biologi pada KD 3.2 materi sistem peredaran darah. (Master’s Thesis, Universitas Sebelas Maret, Surakarta). Retrived from https://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/biologi/article/view/5581
Qibtiya, M., & Kustijono, R. (2018). Keefektifan penggunaan e-book untuk melatihkan keterampilan berpikir kritis. In Prosiding Seminar Nasional Fisika (SNF) (Vol. 2, pp. 49-54), Universitas Negeri Surabaya, Surabaya. Retrived from https://fisika.fmipa.unesa.ac.id/proceedings/index.php/snf/article/view/63
Rahayu, D. D., Dharmono, D., & Rusmiati, R. (2022). The development of the popular scientific books on butterflies in the mangrove Sungai Bakau on student’s critical thinking skills. BIO-INOVED: Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan, 4(1), 75-82. DOI: http://dx.doi.org/10.20527/bino.v4i1.12205
Ramadanti, R., Biyatmoko, D., & Zaini, M. (2023). The practicality of popular scientific books of the diversity of Macrozoobenthos in the Sungai Puting. BIO-INOVED: Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan, 5(1), 125-131. DOI: http://dx.doi.org/10.20527/bino.v5i1.13461
Ridhana, A., Winarti, A., & Badruzsaufari, B. (2021). Effectivity of popular scientific book “Pteridophyta in Area Loksado” to improve students ‘critical thinking skills. BIO-INOVED: Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan, 3(1), 6-11. DOI: http://dx.doi.org/10.20527/bino.v3i1.9909
Sari, T. A., Hidayat, S., & Harfian, B. A. A. (2018). Analisis keterampilan berpikir kritis siswa SMA di Kecamatan Kalidoni dan Ilir Timur II. Bioma: Jurnal Ilmiah Biologi, 7(2), 183-195. DOI: https://doi.org/10.26877/bioma.v7i2.2859
Setiawan, D., Aryadi, M., & Rachmawati, N. (2020). Persepsi dan aspirasi masyarakat terhadap Kawasan Hutan dengan Tujuan Khusus (KHDTK) di Mandiangin Timur Universitas Lambung Mangkurat. Jurnal Sylva Scienteae Volume, 3(6), 1001-1010. DOI: https://doi.org/10.20527/jss.v3i6.4715
Sholeh, M. (2016). Keefektifan peran kepala sekolah dalam meningkatkan kinerja guru. JDMP (Jurnal Dinamika Manajemen Pendidikan), 1(1), 41-54. DOI: https://doi.org/10.26740/jdmp.v1n1.p41-54
Siti, A. (2021). Efektivitas model pembelajaran reciprocal teaching berbantu pendekatan inkuiri terhadap kemampuan berpikir kritis dan self efficacy peserta didik pada materi Fisika SMAN 1 Sidomulyo. (Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Raden Intan, Lampung). Retrived from http://repository.radenintan.ac.id/id/eprint/13852
Solikhin, M., & Fauziah, A. N. M. (2021). Analisis kemampuan berpikir kritis siswa SMP pada pelajaran IPA saat pembelajaran daring selama pandemi COVID-19. Pensa: E-Jurnal Pendidikan Sains, 9(2), 188-192. Retrieved from https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/pensa/article/view/38060
Steenis, C.G.G.J. (2013). Flora (Surjowinoto, M., Penerjemah). Jakarta Timur: PT. Balai Pustaka (Persero).
Suriati, A., Sundaygara, C., & Kurniawati, M. (2021). Analisis kemampuan berpikir kritis pada siswa kelas X SMA Islam Kepanjen. RAINSTEK: Jurnal Terapan Sains & Teknologi, 3(3), 176-185. DOI: https://doi.org/10.21067/jtst.v3i3.6053
Suyanto, S. (2019, January). Pemanfaatan riset biodiversitas dalam pendidikan biologi dan pembentukan karakter peduli lingkungan di era teknologi 4.0. In Prosiding Seminar Nasional Biotik, (Vol. 6, No. 1, pp. 1-7), Universitas Islam Negeri Ar-Raniry, Banda Aceh. DOI: http://dx.doi.org/10.22373/pbio.v6i1.4058
Syehab, R. F., Afrilianto, M., & Purwasih, R. (2023). Keefektifan bahan ajar matematika terhadap kemampuan berpikir kritis matematis siswa SMP. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 6(1), 433-440. DOI: https://doi.org/10.22460/jpmi.v6i1.11212
Tessmer, M. (1998). Planning and conduction formative evaluations, improving the quality of education and training. London: Kogan Page.
Wayudi, M., Suwatno, S., & Santoso, B. (2020). Kajian analisis keterampilan berpikir kritis siswa sekolah menengah atas. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran (JPManper), 5(1), 67-82. DOI: https://doi.org/10.17509/jpm.v5i1.25853
Zaini, M., Kaspul, K., & Rezeki, A. (2018). Hasil belajar dan keterampilan berpikir kritis siswa SMA pada pembelajaran biologi menggunakan model inkuiri. Bioedukasi: Jurnal Pendidikan Biologi, 11(1), 17-22. DOI: https://doi.org/10.20961/bioedukasi-uns.v11i1.19732
DOI: http://dx.doi.org/10.20527/bino.v5i3.16568
Article Metrics
Abstract view : 243 timesPDF - 155 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 BIO-INOVED : Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Managed by: |
Journal License: |