Effectiveness of e-book “Ethno-ecology study of Magnoliopsida in Desa Kiram” to train students’ critical thinking skills

Aufa Nabila, Mochamad Arief Soendjoto, Atiek Winarti

Abstract


Students use their smartphones for daily tasks whenever and wherever they go, and they interact with their surroundings more directly as a result. One media that carries out the advancement of technology and communication is electronic books or e-books. E-books are one kind of educational resource that needs to be created because students may easily access them only using smartphones, either offline or online. Local learning resources can be used to train critical thinking skills. This development research aims to examine the expectation and actual effectiveness of e-books to train students’ critical thinking skills. The research method used Tessmer’s formative evaluation design. The research results show that expected effectiveness got an N-gain score of 0.47 in the medium category, and actual effectiveness got an N-gain score of 0.50 in the medium category. In conclusion, it shows that the e-book “Ethno-Ecology Study of Magnoliopsida in Desa Kiram” is to be used as training material for students’ critical thinking skills.

Abstrak

Penggunaan smartphone tidak terlepas dari kegiatan sehari-hari kapanpun dan di manapun mahasiswa berada, serta mahasiswa lebih sering berinteraksi langsung dengan lingkungan sekitar mereka. Salah satu media yang mengimplementasikan perkembangan teknologi dan komunikasi adalah E-book. E-book menjadi media pembelajaran yang perlu dikembangkan karena mudah diakses oleh mahasiswa hanya dengan penggunaan smartphone secara offline ataupun online. Sumber belajar berpotensi lokal dapat digunakan dalam melatihkan keterampilan berpikir kritis. Penelitian pengembangan ini bertujuan untuk menguji keefektifan harapan dan aktual e-book dalam melatihkan keterampilan berpikir kritis mahasiswa. Metode penelitian menggunakan desain evaluasi formatif Tessmer. Hasil penelitian menunjukkan keefektifan harapan memperoleh skor N-gain 0,47 dengan kategori sedang, dan keefektifan aktual memperoleh skor N-gain 0,50 dengan kategori sedang. Kesimpulan hasil penelitian menunjukkan bahwa e-book “Kajian Etno-Ekologi Magnoliopsida di Desa Kiram” yang dikembangkan efektif dalam melatih keterampilan berpikir kritis mahasiswa.


Keywords


Effectiviness; E-book; Critical thinking; Ethno-ecology; Magnoliopsida

Full Text:

PDF

References


Agnafia, D. N. (2019). Analisis kemampuan berpikir kritis siswa dalam pembelajaran biologi. Florea: Jurnal Biologi dan Pembelajarannya, 6(1), 45-53. DOI: http://doi.org/10.25273/florea.v6i1.4369

Andini, A. R., & Qomariyah, N. (2022). Validasi e-book tipe flipbook materi sistem pencernaan manusia berbasis PBL untuk melatih kemampuan berpikir kritis siswa SMA. Berkala Ilmiah Pendidikan Biologi (BioEdu), 11(2), 330-340. DOI: https://doi.org/10.26740/bioedu.v11n2.p330-340

Etnanta, Y. C., & Irhandayaningsih, A. (2017). Pengaruh penggunaan smartphone terhadap minat baca siswa SMA Negeri 1 Semarang. Jurnal Ilmu Perpustakaan, 6(1), 371-380. Retrieved from https://ejournal3.undip.ac.id/index.php/jip/article/view/23095

Facione, P. A. (1990). Critical thinking: A statement of expert consensus for purposes of educational assessment and instruction, research findings and recommendations. California: California State University

Fatmawati, A. (2016). Pengembangan perangkat pembelajaran konsep pencemaran lingkungan menggunakan model pembelajaran berdasarkan masalah terhadap hasil belajar dan kemampuan berpikir kreatif siswa SMA. (Master’s thesis, Universitas Lambung Mangkurat Banjarmasin).

Fitriani, F., Zaini, M., & Kaspul, K. (2021). Kualitas LKPD elektronik konsep ekosistem jenjang sma berbasis keterampilan berpikir kritis. AL-TARBIYAH: Jurnal Pendidikan (The Educational Journal), 31(2), 131-138. DOI: http://dx.doi.org/10.24235/ath.v31i2.9255

Fitriansyah, M., Arifin, Y. F., & Biyatmoko, D. (2018). Validitas buku ilmiah populer tentang echinodermata di Pulau Sembilan Kotabaru untuk siswa SMA di kawasan pesisir. Jurnal Bioedukatika, 6(1), 31-39. DOI: http://dx.doi.org/10.26555/bioedukatika.v6i1.9423

Gufran, G., & Mataya, I. (2020). Pemanfaatan e-modul berbasis smartphone sebagai media literasi masyakarat. JISIP (Jurnal Ilmu Sosial dan Pendidikan), 4(2), 10-15. DOI: http://dx.doi.org/10.58258/jisip.v4i2.1060

Hake, R.R. (1999). Analyzing change/gain scores. United States: Dept. of Physics Indiana University. Retrieved from https://web.physics.indiana.edu/sdi/AnalyzingChange-Gain.pdf

Hanika, I. M. (2015). Fenomena phubbing di era milenia (ketergantungan seseorang pada smartphone terhadap lingkungannya). Interaksi: Jurnal Ilmu Komunikasi, 4(1), 42-51. DOI: https://doi.org/10.14710/ijfst.%v.%i.141-150

Hartanti, D. (2013). Media pembelajaran (Ebook). Bandung: Pendidikan Teknik dan Arsitektur Universitas Pendidikan Indonesia

Hasanah, U., Zaini, M., & Arsyad, M. (2021). Keefektifan penggunaan LKPD elektronik pada konsep jamur untuk meningkatkan kemampuan berpikir kritis jenjang SMA. Jurnal Siliwangi: Seri Pendidikan, 7(2). DOI: https://doi.org/10.37058/jspendidikan.v7i2.4219

Irhasyuarna, Y., Kusasi, M., Fahmi, F., Fajeriadi, H., Aulia, W. R., Nikmah, S., & Rahili, Z. (2022). Integrated science teaching materials with local wisdom insights to improve students' critical thinking ability. BIO-INOVED: Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan, 4(3), 328-334. DOI: http://dx.doi.org/10.20527/bino.v4i3.14148

Ishthifaiyah, N., Zaini, M., & Badruzsaufari, B. (2022). Implementation popular science book development of herbal planting in an attempt to settle the student's senior high school critical thinking skills. BIO-INOVED: Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan, 4(1), 66-74. DOI: http://dx.doi.org/10.20527/bino.v4i1.11112

Kun, P. Z. (2013, September). Pembelajaran sains berbasis kearifan lokal. In Prosiding: seminar nasional fisika dan pendidikan fisika, (Vol. 4, No. 1, pp. 1-14). Retrieved from https://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/prosfis1/article/view/3316

Lidi, M. W. (2019). Ragam implementasi materi lokal melalui komponen-komponen pembelajaran dalam pembelajaran sains. OPTIKA: Jurnal Pendidikan Fisika, 3(1), 10-19. DOI: https://doi.org/10.37478/optika.v3i1.109

Novitasari, L. (2020). E-book sebagai literasi digital (Studi media aplikasi imartapura terhadap minat baca masyarakat Kabupaten Banjar). (Undergraduate thesis, Universitas Islam Kalimantan MAB, Banjarmasin). Retrieved from http://eprints.uniska-bjm.ac.id/2633/

Pradani, Y. F., & Aziza, Y. (2019). Pengembangan multimedia pembelajaran dalam bentuk buku digital interaktif berbasis flipbook bagi mahasiswa teknik mesin. Jupiter (Jurnal Pendidikan Teknik Elektro), 4(2), 1-10. DOI: http://doi.org/10.25273/jupiter.v4i2.5161

Rahayu, D. D., Dharmono, D., & Rusmiati, R. (2022). The development of the popular scientific books on butterflies in the mangrove Sungai Bakau on students’ critical thinking skills. BIO-INOVED: Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan, 4(1), 75-82. DOI: http://dx.doi.org/10.20527/bino.v4i1.12205

Ramadhan, F., Soendjoto, M. A., & Dharmono, D. (2020). Practicality pocketbook “Keanekaragaman Lepidoptera di hutan mangrof”. BIO-INOVED: Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan, 2(2), 71-75. DOI: http://dx.doi.org/10.20527/bino.v2i2.8551

Ridhana, A., Winarti, A., & Badruzsaufari, B. (2021). Effectivity of popular scientific book “Pteridophyta in area Loksado” to improve students ‘critical thinking skills. BIO-INOVED: Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan, 3(1), 6-11. DOI: http://dx.doi.org/10.20527/bino.v3i1.9909

Sanjaya, H. W. (2016). Media komunikasi pembelajaran. Jakarta: Prenada Media.

Saripudin, D., Yulifar, L., Fauzi, W. I., & Anggraini, D. N. (2022). Pemanfaatan dan penggunaan e-book interaktif sejarah lokal Jawa Barat bagi guru-guru SMA/SMK melalui in/on training. Historia: Jurnal Pendidik dan Peneliti Sejarah, 5(2), 137-146. DOI: https://doi.org/10.17509/historia.v5i2.40155

Setyawan, A., & Faqih, F. I. (2023). Pengembangan e-book interaktif materi kesastraan berkearifan lokal pulau mandangin berbasis aplikasi flip PDF professional. Didaktis: Jurnal Pendidikan dan Ilmu Pengetahuan, 23(1), 114-127. DOI: https://doi.org/10.30651/didaktis.v23i1.16910

Sumantri, B. A. (2019). Pengembangan kurikulum di Indonesia menghadapi tuntutan kompetensi abad 21. EL-HIKMAH: Jurnal Kajian dan Penelitian Pendidikan Islam, 13(2), 146-167. DOI: https://doi.org/10.20414/elhikmah.v13i2.661

Susanta, A., & Susanto, E. (2020). Efektivitas project based learning terhadap kemampuan pemecahan masalah dan berpikir kritis mahasiswa. Jurnal Theorems, 5(1), 61-68. DOI: https://dx.doi.org/10.31949/th.v5i1.2219

Suwarno, R. N., & Rahmatullah, R. (2021). E-book interaktif terintegrasi kearifan lokal karawitan sebagai bahan ajar kontekstual IPA SMP: Analisis konten. Indonesian Journal of Applied Science and Technology, 2(2), 77-82. Retrieved from https://journal.publication-center.com/index.php/ijast/article/view/938

Tessmer, M. (1993). Planning and conducting formative evaluations. London: Kogan Page

Wahyuni, E. N., Zaini, M., & Rezeki, A. (2022). Kualitas LKPD elektronik berbasis keterampilan berpikir kritis pada konsep ekologi jenjang SMA. Padma Sari: Jurnal Ilmu Pendidikan, 1(02), 95-102. DOI: https://doi.org/10.53977/ps.v1i02.382

Winata, A., Sulistyaningrum, H., Cacik, S. (2019). Peningkatan kemampuan berpikir kritis mahasiswa menggunakan pembelajaran berbasis android pada mata kuliah konsep IPA. Edustream: Jurnal Pendidikan Dasar, 3(2), 1-9. DOI: https://doi.org/10.26740/eds.v3n2.p1-9

Wuryani, M. T., Faida, M., & Santoso, Y. I. (2023). Keefektifan modul pembelajaran tematik melalui pembelajaran berbasis masalah untuk memberdayakan keterampilan berpikir kritis siswa. Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial (JUPENDIS), 1(1), 189-201. DOI: https://doi.org/10.54066/jupendis-itb.v1i1.203




DOI: http://dx.doi.org/10.20527/bino.v5i3.16584

Article Metrics

Abstract view : 308 times
PDF - 200 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 BIO-INOVED : Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

BIO-INOVED Journal has been Accredited:

 

BIO-INOVED Journal has been Indexed/Abstracted/Listed by:

    

 

Managed by:

MASTER PROGRAM OF BIOLOGY EDUCATION
POSTGRADUATE PROGRAM
UNIVERSITAS LAMBUNG MANGKURAT

Jl. Brigjend H. Hasan Basry, Kampus ULM, Gedung Pascasarjana Lt.2, Kota Banjarmasin,
Kecamatan Banjarmasin Utara, Kode Pos 70123, Provinsi Kalimantan Selatan, Indonesia

 

Collaborate with:

 

Journal License:


BIO-INOVED : Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan is licensed under a 
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License