Effectiveness of e-book “Ethno-ecology study of Magnoliopsida in Desa Kiram” to train students’ critical thinking skills
Abstract
Students use their smartphones for daily tasks whenever and wherever they go, and they interact with their surroundings more directly as a result. One media that carries out the advancement of technology and communication is electronic books or e-books. E-books are one kind of educational resource that needs to be created because students may easily access them only using smartphones, either offline or online. Local learning resources can be used to train critical thinking skills. This development research aims to examine the expectation and actual effectiveness of e-books to train students’ critical thinking skills. The research method used Tessmer’s formative evaluation design. The research results show that expected effectiveness got an N-gain score of 0.47 in the medium category, and actual effectiveness got an N-gain score of 0.50 in the medium category. In conclusion, it shows that the e-book “Ethno-Ecology Study of Magnoliopsida in Desa Kiram” is to be used as training material for students’ critical thinking skills.
Abstrak
Penggunaan smartphone tidak terlepas dari kegiatan sehari-hari kapanpun dan di manapun mahasiswa berada, serta mahasiswa lebih sering berinteraksi langsung dengan lingkungan sekitar mereka. Salah satu media yang mengimplementasikan perkembangan teknologi dan komunikasi adalah E-book. E-book menjadi media pembelajaran yang perlu dikembangkan karena mudah diakses oleh mahasiswa hanya dengan penggunaan smartphone secara offline ataupun online. Sumber belajar berpotensi lokal dapat digunakan dalam melatihkan keterampilan berpikir kritis. Penelitian pengembangan ini bertujuan untuk menguji keefektifan harapan dan aktual e-book dalam melatihkan keterampilan berpikir kritis mahasiswa. Metode penelitian menggunakan desain evaluasi formatif Tessmer. Hasil penelitian menunjukkan keefektifan harapan memperoleh skor N-gain 0,47 dengan kategori sedang, dan keefektifan aktual memperoleh skor N-gain 0,50 dengan kategori sedang. Kesimpulan hasil penelitian menunjukkan bahwa e-book “Kajian Etno-Ekologi Magnoliopsida di Desa Kiram” yang dikembangkan efektif dalam melatih keterampilan berpikir kritis mahasiswa.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Agnafia, D. N. (2019). Analisis kemampuan berpikir kritis siswa dalam pembelajaran biologi. Florea: Jurnal Biologi dan Pembelajarannya, 6(1), 45-53. DOI: http://doi.org/10.25273/florea.v6i1.4369
Andini, A. R., & Qomariyah, N. (2022). Validasi e-book tipe flipbook materi sistem pencernaan manusia berbasis PBL untuk melatih kemampuan berpikir kritis siswa SMA. Berkala Ilmiah Pendidikan Biologi (BioEdu), 11(2), 330-340. DOI: https://doi.org/10.26740/bioedu.v11n2.p330-340
Etnanta, Y. C., & Irhandayaningsih, A. (2017). Pengaruh penggunaan smartphone terhadap minat baca siswa SMA Negeri 1 Semarang. Jurnal Ilmu Perpustakaan, 6(1), 371-380. Retrieved from https://ejournal3.undip.ac.id/index.php/jip/article/view/23095
Facione, P. A. (1990). Critical thinking: A statement of expert consensus for purposes of educational assessment and instruction, research findings and recommendations. California: California State University
Fatmawati, A. (2016). Pengembangan perangkat pembelajaran konsep pencemaran lingkungan menggunakan model pembelajaran berdasarkan masalah terhadap hasil belajar dan kemampuan berpikir kreatif siswa SMA. (Master’s thesis, Universitas Lambung Mangkurat Banjarmasin).
Fitriani, F., Zaini, M., & Kaspul, K. (2021). Kualitas LKPD elektronik konsep ekosistem jenjang sma berbasis keterampilan berpikir kritis. AL-TARBIYAH: Jurnal Pendidikan (The Educational Journal), 31(2), 131-138. DOI: http://dx.doi.org/10.24235/ath.v31i2.9255
Fitriansyah, M., Arifin, Y. F., & Biyatmoko, D. (2018). Validitas buku ilmiah populer tentang echinodermata di Pulau Sembilan Kotabaru untuk siswa SMA di kawasan pesisir. Jurnal Bioedukatika, 6(1), 31-39. DOI: http://dx.doi.org/10.26555/bioedukatika.v6i1.9423
Gufran, G., & Mataya, I. (2020). Pemanfaatan e-modul berbasis smartphone sebagai media literasi masyakarat. JISIP (Jurnal Ilmu Sosial dan Pendidikan), 4(2), 10-15. DOI: http://dx.doi.org/10.58258/jisip.v4i2.1060
Hake, R.R. (1999). Analyzing change/gain scores. United States: Dept. of Physics Indiana University. Retrieved from https://web.physics.indiana.edu/sdi/AnalyzingChange-Gain.pdf
Hanika, I. M. (2015). Fenomena phubbing di era milenia (ketergantungan seseorang pada smartphone terhadap lingkungannya). Interaksi: Jurnal Ilmu Komunikasi, 4(1), 42-51. DOI: https://doi.org/10.14710/ijfst.%v.%i.141-150
Hartanti, D. (2013). Media pembelajaran (Ebook). Bandung: Pendidikan Teknik dan Arsitektur Universitas Pendidikan Indonesia
Hasanah, U., Zaini, M., & Arsyad, M. (2021). Keefektifan penggunaan LKPD elektronik pada konsep jamur untuk meningkatkan kemampuan berpikir kritis jenjang SMA. Jurnal Siliwangi: Seri Pendidikan, 7(2). DOI: https://doi.org/10.37058/jspendidikan.v7i2.4219
Irhasyuarna, Y., Kusasi, M., Fahmi, F., Fajeriadi, H., Aulia, W. R., Nikmah, S., & Rahili, Z. (2022). Integrated science teaching materials with local wisdom insights to improve students' critical thinking ability. BIO-INOVED: Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan, 4(3), 328-334. DOI: http://dx.doi.org/10.20527/bino.v4i3.14148
Ishthifaiyah, N., Zaini, M., & Badruzsaufari, B. (2022). Implementation popular science book development of herbal planting in an attempt to settle the student's senior high school critical thinking skills. BIO-INOVED: Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan, 4(1), 66-74. DOI: http://dx.doi.org/10.20527/bino.v4i1.11112
Kun, P. Z. (2013, September). Pembelajaran sains berbasis kearifan lokal. In Prosiding: seminar nasional fisika dan pendidikan fisika, (Vol. 4, No. 1, pp. 1-14). Retrieved from https://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/prosfis1/article/view/3316
Lidi, M. W. (2019). Ragam implementasi materi lokal melalui komponen-komponen pembelajaran dalam pembelajaran sains. OPTIKA: Jurnal Pendidikan Fisika, 3(1), 10-19. DOI: https://doi.org/10.37478/optika.v3i1.109
Novitasari, L. (2020). E-book sebagai literasi digital (Studi media aplikasi imartapura terhadap minat baca masyarakat Kabupaten Banjar). (Undergraduate thesis, Universitas Islam Kalimantan MAB, Banjarmasin). Retrieved from http://eprints.uniska-bjm.ac.id/2633/
Pradani, Y. F., & Aziza, Y. (2019). Pengembangan multimedia pembelajaran dalam bentuk buku digital interaktif berbasis flipbook bagi mahasiswa teknik mesin. Jupiter (Jurnal Pendidikan Teknik Elektro), 4(2), 1-10. DOI: http://doi.org/10.25273/jupiter.v4i2.5161
Rahayu, D. D., Dharmono, D., & Rusmiati, R. (2022). The development of the popular scientific books on butterflies in the mangrove Sungai Bakau on students’ critical thinking skills. BIO-INOVED: Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan, 4(1), 75-82. DOI: http://dx.doi.org/10.20527/bino.v4i1.12205
Ramadhan, F., Soendjoto, M. A., & Dharmono, D. (2020). Practicality pocketbook “Keanekaragaman Lepidoptera di hutan mangrof”. BIO-INOVED: Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan, 2(2), 71-75. DOI: http://dx.doi.org/10.20527/bino.v2i2.8551
Ridhana, A., Winarti, A., & Badruzsaufari, B. (2021). Effectivity of popular scientific book “Pteridophyta in area Loksado” to improve students ‘critical thinking skills. BIO-INOVED: Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan, 3(1), 6-11. DOI: http://dx.doi.org/10.20527/bino.v3i1.9909
Sanjaya, H. W. (2016). Media komunikasi pembelajaran. Jakarta: Prenada Media.
Saripudin, D., Yulifar, L., Fauzi, W. I., & Anggraini, D. N. (2022). Pemanfaatan dan penggunaan e-book interaktif sejarah lokal Jawa Barat bagi guru-guru SMA/SMK melalui in/on training. Historia: Jurnal Pendidik dan Peneliti Sejarah, 5(2), 137-146. DOI: https://doi.org/10.17509/historia.v5i2.40155
Setyawan, A., & Faqih, F. I. (2023). Pengembangan e-book interaktif materi kesastraan berkearifan lokal pulau mandangin berbasis aplikasi flip PDF professional. Didaktis: Jurnal Pendidikan dan Ilmu Pengetahuan, 23(1), 114-127. DOI: https://doi.org/10.30651/didaktis.v23i1.16910
Sumantri, B. A. (2019). Pengembangan kurikulum di Indonesia menghadapi tuntutan kompetensi abad 21. EL-HIKMAH: Jurnal Kajian dan Penelitian Pendidikan Islam, 13(2), 146-167. DOI: https://doi.org/10.20414/elhikmah.v13i2.661
Susanta, A., & Susanto, E. (2020). Efektivitas project based learning terhadap kemampuan pemecahan masalah dan berpikir kritis mahasiswa. Jurnal Theorems, 5(1), 61-68. DOI: https://dx.doi.org/10.31949/th.v5i1.2219
Suwarno, R. N., & Rahmatullah, R. (2021). E-book interaktif terintegrasi kearifan lokal karawitan sebagai bahan ajar kontekstual IPA SMP: Analisis konten. Indonesian Journal of Applied Science and Technology, 2(2), 77-82. Retrieved from https://journal.publication-center.com/index.php/ijast/article/view/938
Tessmer, M. (1993). Planning and conducting formative evaluations. London: Kogan Page
Wahyuni, E. N., Zaini, M., & Rezeki, A. (2022). Kualitas LKPD elektronik berbasis keterampilan berpikir kritis pada konsep ekologi jenjang SMA. Padma Sari: Jurnal Ilmu Pendidikan, 1(02), 95-102. DOI: https://doi.org/10.53977/ps.v1i02.382
Winata, A., Sulistyaningrum, H., Cacik, S. (2019). Peningkatan kemampuan berpikir kritis mahasiswa menggunakan pembelajaran berbasis android pada mata kuliah konsep IPA. Edustream: Jurnal Pendidikan Dasar, 3(2), 1-9. DOI: https://doi.org/10.26740/eds.v3n2.p1-9
Wuryani, M. T., Faida, M., & Santoso, Y. I. (2023). Keefektifan modul pembelajaran tematik melalui pembelajaran berbasis masalah untuk memberdayakan keterampilan berpikir kritis siswa. Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial (JUPENDIS), 1(1), 189-201. DOI: https://doi.org/10.54066/jupendis-itb.v1i1.203
DOI: http://dx.doi.org/10.20527/bino.v5i3.16584
Article Metrics
Abstract view : 308 timesPDF - 200 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 BIO-INOVED : Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Managed by: |
Journal License: |