The effectiveness of the popular scientific book Dayak Ngaju ethnopharmacology in Pendahara Village to train students' critical thinking abilities
Abstract
One effort that can be made to build students' critical thinking skills is to develop popular scientific books (PSB) that are systematic and easy for students to understand. This research aims to describe the effectiveness of the PSB Ethnopharmacology in Pendahara Village, Ngaju Dayak Community Area, for Training Students' Critical Thinking Skills. The development stage includes self-evaluation, expert testing, individual testing, small group testing, and field testing. The research subjects were five students for the small group test and 20 for the field test. The effectiveness of PSB is analyzed descriptively. The research results show that the developed PSB was declared effective. Based on this data, the average N-Gain value is 0.5, resulting in a medium N-Gain category. Base on this research results, it can be concluded that the PSB on ethnopharmacology in Pendahara Village, Ngaju Dayak Community Area, is effectively used in training students' critical thinking skills.
Abstrak
Salah satu usaha yang dapat dilakukan dalam membangun keterampilan berpikir kritis mahasiswa adalah mengembangkan buku ilmiah popular (BIP) yang sistematis dan mudah dipahami mahasiswa. Penelitian ini bertujuan mendeskripsikan keefektifan BIP Etnofarmakologi Desa Pendahara Kawasan Masyarakat Dayak Ngaju untuk Melatihkan Keterampilan Berpikir Kritis Mahasiswa. Tahap pengembangan meliputi evaluasi diri, uji pakar, uji perorangan, uji kelompok kecil, uji lapangan. Subjek penelitian adalah 5 mahasiswan untuk uji kelompok kecil dan 20 mahasiswa untuk uji lapangan. Keefektifan BIP dianalisis secara deskriptif. Hasil penelitian menunjukan BIP yang dikembangkan dinyatakan efektif. Berdasarkan data tersebut maka nilai rerata N-Gain 0,5 sehingga diperoleh kategori N-Gain sedang. Berdasarkan hasil penelitian ini dapat disimpulkan bahwa BIP etnofarmakologi Desa Pendahara Kawasan Masyarakat Dayak Ngaju efektif digunakan dalam melatih keterampilan berpikir kritis mahasiswa.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Achadah, A. (2019). Evaluasi dalam pendidikan sebagai alat ukur hasil belajar. An-Nuha: Jurnal Kajian Islam, Pendidikan, Budaya Dan Sosial, 6(1) 92-104. DOI: https://doi.org/10.36835/annuha.v6i1.296
Adi, N. H., Fernandes, A. L., & Hermansyah, H. (2020). Pengembangan media pembelajaran berbasis android pada mata kuliah fisika dasar. Cetta: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(1) 58-65. DOI: https://doi.org/10.37329/cetta.v3i1.414
Apiati, V., & Hermanto, R. (2020). Kemampuan berpikir kritis peserta didik dalam memecahkan masalah matematik berdasarkan gaya belajar. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 9(1), 167-178. DOI: https://doi.org/10.31980/mosharafa.v9i1.630
Dharmono, D. (2022). Kelayakan buku ilmiah populer tumbuhan rawa sebagai niche ikan dalam melatihkan berpikir kreatif mahasiswa pendidikan biologi. In Prosiding Seminar Nasional Lingkungan Lahan Basah, (Vol. 7, No. 1, pp. 4-5). Seminar Nasional Lingkungan Lahan Basah Universitas Lambung Mangkurat Banjarmasin.
Dharmono, D. (2018). Kajian etnobotani tumbuhan jalukap (Centella asiatica L.) di Suku Dayak Bukit Desa Haratai 1 Loksado. BIOSCIENTIAE, 4(2), 71-78. DOI: https://doi.org/10.20527/b.v4i2.165
Facione, P. A. (1990). Critical thinking: A statement of expert consensus for purposes of educational assessment and instruction, research findings and recommendations. California: California State University.
Fajerindi H. (2018). Pengembangan buku ilmiah populer diversitas gastropoda untuk siswa SMA di kawasan pesisir. (Master’s Thesis, Program Studi Magister Pendidikan Biologi Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Lambung Mangkurat, Banjarmasin). Retrieved from https://repo-mhs.ulm.ac.id//handle/123456789/12745.
Fajrin, A., Dharmono, D., & Zaini, M. (2021). The practicality of popular ethnobotany scientific books on mangrove plants genus avicennia, tabanio village. BIO-INOVED: Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan, 3(1) 53-54. DOI: http://dx.doi.org/10.20527/bino.v3i1.9922
Fitriansyah, M. Arifin, Y.F., & Biyatmoko, D. (2018). Validitas buku ilmiah populer tentang echinodermata di pulau sembilan kotabaru untuk siswa sma di kawasan pesisir. (Master’s Thesis, Program Studi Magister Pendidikan Biologi Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Lambung Mangkurat, Banjarmasin). Retrieved from https://repo-mhs.ulm.ac.id/handle/123456789/13863
Hidayati, N., Irmawati, F., & Prayitno, T. A. (2019). Peningkatan keterampilan berpikir kritis mahasiswa biologi melalui multimedia stem education. JPBIO (Jurnal Pendidikan Biologi), 4(2), 84-92. DOI: https://doi.org/10.31932/jpbio.v4i2.536
Husna, N., Soendjoto, M. A., & Zaini, M. (2020). Keefektivan bahan ajar tumbuhan mangrof untuk melatihkan keterampilan berpikir kritis siswa. QUANTUM: Jurnal Inovasi Pendidikan Sains, 11(2) 171-177. DOI: http://dx.doi.org/10.20527/quantum.v11i2.9278
Irwandi, I., & Fajeriadi, H. (2019). Pemanfaatan lingkungan sebagai sumber belajar untuk meningkatkan minat dan hasil belajar peserta didik sma di kawasan pesisir, kalimantan selatan. BIO-INOVED: Jurnal BiologiInovasi Pendidikan, 1(2) 66-73. DOI: http://dx.doi.org/10.20527/binov.v1i2.7859
Nisyapuri, F. F., Iskandar, J., & Partasasmita, R. (2018). Studi etnobotani tumbuhan obat di Desa Wonoharjo, Kabupaten Pangandaran, Jawa Barat. In Prosiding Seminar Nasional Masyarakat Biodiversitas Indonesia, (Vol. 4, No. 2, pp. 122-132), Masyarakat Biodiversitas Indonesia. DOI: https://doi.org/10.13057/psnmbi/m040205
Putra, N. H. M. S., Dharmono, D., & Mahrudin, M. (2020) Contents practicality of the popular ethnobotany scientific book of gliricidia maculata in the tamiang hill forest area, tanah laut regency. BIO-INOVED: Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan, 3(1), 1-5. DOI: http://dx.doi.org/10.20527/bino.v3i1.9348
Putri, A. I., Dharmono, D., & Zaini, M. (2020). Validitas buku ilmiah populer keanekaragaman spesies family fabaceae dalam melatih keterampilan proses sains mahasiswa. Quantum: Jurnal Inovasi Pendidikan Sains, 11(2), 186-195. DOI: http://dx.doi.org/10.20527/quantum.v11i2.8822
Ramadhan, F., Soendjoto, M. A., & Dharmono, D. (2020). Practicality pocketbook “keanekaragaman lepidoptera di hutan mangrof”. BIO-INOVED: Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan, 2(2), 71-75. DOI: http://dx.doi.org/10.20527/bino.v2i2.8551
Ristanto, R. H., Suryanda, A., Rismayati, A. I., Rimadana, A., & Datau, R. (2020). Etnobotani: Tumbuhan ritual keagamaan hindu-bali. JPBIO (Jurnal Pendidikan Biologi), 5(1), 96-105. DOI: https://doi.org/10.31932/jpbio.v5i1.642
Samsinar, S. (2020). Urgensi learning resources (sumber belajar) dalam meningkatkan kualitas pembelajaran. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 13(2), 194-205. DOI: http://dx.doi.org/10.30863/didaktika.v13i2.959
Tessmer, M. (1998). Planning and conduction formative evaluations, improving the quality of education and training. London: Kogan Page.
Yennita, K. I., Gibran, & Irianti, M. (2018). Development of worksheet based on high-order thinking skills to improve high-order thinking skills of the students. Journal of Educational Sciences, 2(1), 37-38. DOI: http://dx.doi.org/10.31258/jes.2.1.p.37-45
Zaini, M., Amintarti, S., Ajizah, A., Nadhira, D. M., Hariati, M., & Hidayati, H. (2020). Student worksheets microbial concepts based on urban wetlands to improve critical thinking skills at high school levels. BIO-INOVED: Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan, 2(1), 53-63. DOI: http://dx.doi.org/10.20527/bino.v2i1.8154
DOI: http://dx.doi.org/10.20527/bino.v5i3.16792
Article Metrics
Abstract view : 264 timesPDF - 159 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 BIO-INOVED : Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Managed by: |
Journal License: |