Development of videoscribe-based learning media for biodiversity material with the environmental potential of Rahmat Zoo and Park
Abstract
Biodiversity is often considered a complex topic for students to understand. Therefore, media connecting the material with the environment's potential is needed. With the development of technology, interactive learning media such as videoscribe is one solution. Videoscribe is a video media that uses the concept of a blackboard, where virtual hands appear to draw or write on the screen. This research aims to develop videoscribe media that is valid, practical, and effective. Researchers used the Research and Development (R&D) method with the Borg & Gall model consisting of seven stages: identification of potential problems, data collection, product design, design validation, design revision, product trial, and final revision. The research instruments included interviews with teachers, student needs questionnaires, media and material expert validation sheets, and teacher and student response questionnaires. To measure the effectiveness of the media, 10 multiple choice questions were used. The results showed that the validity of videoscribe according to media experts reached 97.5%, and according to material experts 100%, both in the very valid category. This media is also considered very practical, with 97.72% teacher response and 92.86% student response. The effectiveness of the media was measured using N-Gain from the pretest and posttest results, which showed a score of 0.76, including in the effective category. The videoscribe media developed is considered valid, practical, and effective for use in the learning process.
Abstrak. Keanekaragaman hayati sering dianggap sebagai topik yang sulit dipahami oleh siswa. Oleh karena itu, dibutuhkan media yang dapat menghubungkan materi dengan potensi lingkungan. Dengan perkembangan teknologi, media pembelajaran interaktif seperti videoscribe menjadi salah satu solusi. Videoscribe adalah media video yang menggunakan konsep papan tulis, di mana tangan virtual tampak menggambar atau menulis di layar. Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan media videoscribe yang valid, praktis, dan efektif. Peneliti menggunakan metode Research and Development (R&D) dengan model Borg & Gall yang terdiri dari tujuh tahap, yaitu identifikasi potensi dan masalah, pengumpulan data, desain produk, validasi desain, revisi desain, uji coba produk, dan revisi akhir. Instrumen penelitian meliputi wawancara dengan guru, kuesioner kebutuhan siswa, lembar validasi ahli media dan materi, serta angket respon guru dan siswa. Untuk mengukur keefektifan media, digunakan 10 soal pilihan ganda. Hasil penelitian menunjukkan bahwa validitas videoscribe menurut ahli media mencapai 97,5%, dan menurut ahli materi 100%, keduanya dalam kategori sangat valid. Media ini juga dinilai sangat praktis, dengan respon guru 97,72% dan respon siswa 92,86%. Keefektifan media diukur menggunakan N-Gain dari hasil pretest dan posttest, yang menunjukkan skor 0,76, termasuk dalam kategori efektif. Jadi, media videoscribe yang dikembangkan ini dinilai valid, praktis, dan efektif untuk digunakan dalam proses pembelajaran.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Agustini, K., & Ngarti, J. G. (2020). Pengembangan video pembelajaran untuk meningkatkan motivasi belajar siswa menggunakan model R&D. Jurnal Ilmiah Pendidikan dan Pembelajaran, 4(1), 62–78. DOI: https://doi.org/10.23887/jipp.v4i1.18403
Al Munawarah, R. (2019). Sparkol videoscribe sebagai media pembelajaran. Inspiratif Pendidikan, 8(2), 430-437. DOI: https://doi.org/10.24252/ip.v8i2.12412
Angraini, D., Alberida, H., & Rahmi, Y. L. (2022). Pengembangan media pembelajaran menggunakan aplikasi sparkol videoscribe pada materi keanekaragaman hayati untuk SMA. Indonesia Jurnal of Education Research, 3(1), 1–6. DOI: https://doi.org/10.24036/edunesia.v3i1.20
Borg, W. R., & Gall, M. D. (1983) Educational research: An introduction. New York: Longman Inc.
Børte, K., & Lillejord, S. (2024). Learning to teach: Aligning pedagogy and technology in a learning design tool. Teaching and Teacher Education, 148, 104693. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tate.2024.104693
Endah, K. (2020). Pemberdayaan masyarakat: Menggali potensi lokal desa. Moderat: Jurnal Ilmiah Ilmu Pemerintahan, 6(1), 135–143. DOI: http://dx.doi.org/10.25157/moderat.v6i1.3319
Fahmi, F., Fajeriadi, H., & Irhasyuarna, Y. (2021). Feasibility of the prototype of teaching materials on the topic of classification of living things based on the advantage of local wetland. BIO-INOVED: Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan, 3(2), 113-118. DOI: http://dx.doi.org/10.20527/bino.v3i2.10322
Fajeriadi, H., Zaini, M., Dharmono, D., Nugroho, B. A., Fahmi, F., & Fitriani, A. (2024). The popular scientific book-based coastal gastropod’s diversity as local potential: Practicality and effectiveness on student’s critical thinking ability. JPBI (Jurnal Pendidikan Biologi Indonesia), 10(2), 580-590. DOI: https://doi.org/10.22219/jpbi.v10i2.32255
Habibah, A., & Salamah, Z. (2022). Penyusunan videoscribe sebagai media pembelajaran biologi SMA kelas XII materi pertumbuhan dan perkembangan. DWIJA CENDEKIA: Jurnal Riset Pedagogik, 6(2), 381-393. DOI: https://doi.org/10.20961/jdc.v6i2.65124
Hake, R. R. (1999). Analyzing change/gain scores. Bloomington: Dept. of Physics Indiana University. Retrieved from https://web.physics.indiana.edu/sdi/AnalyzingChange-Gain.pdf
Hasanah, I. S. N., Quthny, A. Y. A., & Pratama, L. D. (2022). Efektivitas media pembelajaran sparkol videoscribe terhadap pemahaman konsep dan sikap positif siswa indah. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 4(4), 1349–1358. DOI: https://doi.org/10.31004/jpdk.v4i4.5192
Irawan, A., Sihkabuden, S., & Sulthoni, S. (2017). Pemanfaatan video pembelajaran biologi pembuatan tempe dan yoghrut. Jinotep, 3(2), 105–109. DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um031v3i22017p105
Irhasyuarna, Y., Kusasi, M., Fahmi, F., Fajeriadi, H., Aulia, W. R., Nikmah, S., & Rahili, Z. (2022). Integrated science teaching materials with local wisdom insights to improve students' critical thinking ability. BIO-INOVED: Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan, 4(3), 328-334. DOI: http://dx.doi.org/10.20527/bino.v4i3.14148
Munawir, M., Rofiqoh, A., & Khairani, I. (2024). Peran media interaktif dalam meningkatkan motivasi belajar siswa pada mata pelajaran SKI di Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal AL-Azhar Indonesia Seri Humaniora, 9(1), 63–71. DOI: http://dx.doi.org/10.36722/sh.v9i1.2828
Nurdiana, A. S., Hanafi, S., & Nulhakim, L. (2021). Pengembangan media video pembelajaran animasi berbasis kinemaster untuk meningkatkan efektivitas pada mata pelajaran IPA siswa kelas IV SDN Kedaleman IV. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 10(6), 1554-1564. DOI: https://doi.org/10.33578/jpfkip.v10i6.8395
Palennari, M., Adnan, A., & Fajrianti, N. (2018). Pembelajaran sistem reproduksi manusia menggunakan blended learning terintegrasi discovery learning. Jurnal Sainsmat, 7(1), 47–56. DOI: https://doi.org/10.35580/sainsmat7164762018
Putra, I. A., Russitta, N., & Wulandari, K. (2023). Rekonstruksi video pembelajaran project based learning (PjBL) berbasis pendekatan science, technology, engineering and mathematic (STEM). DIFFRACTION: Journal for Physics Education and Applied Physics, 5(1), 8–16. DOI: https://doi.org/10.37058/diffraction.v5i1.6248
Rahayu, S., Tanjung, I. F., & Syahputra, I. (2023). Pengembangan video pembelajaran berbasis sparkol videoscribe pada materi fungi untuk siswa kelas X SMA Muhammadiyah 9 Kualuh Hulu. Jurnal Bionatural, 10(1), 77–88. DOI: https://doi.org/10.61290/bio.v10i1.504
Ritonga, I., Suryani, I., Pima, E., & Tambunan, S. (2023). Pengembangan media pembelajaran interaktif berbasis android materi keanekaragaman hayati untuk siswa SMA. Pendidikan Sains & Biologi, 10(2), 184–194. DOI: https://doi.org/10.33059/jj.v10i2.7708
Rizalia, S., Susilawati, S., Adi, W. C., & Parlin, P. (2022). Pengembangan media video pembelajaran biologi sebagai alternatif peningkatan kompetensi dasar siswa saat pandemi covid-19. Al-TA’DIB: Jurnal Kajian Ilmu Kependidikan, 15(2), 63-78. DOI: https://doi.org/10.31332/atdbwv15i2.4242
Rulyansah, A., Wardana, L. A., & Hasanah, I. U. (2019). Pengembangan media pembelajaran pop up dengan menggunakan model STAD dalam meningkatkan hasil belajar siswa (materi lingkungan sekitar kelas III SDI Darul Hidayah. Pedagogy: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(1), 53–59. Retrieved from https://ejournal.upm.ac.id/index.php/pedagogy/article/view/330
Setyaningish, E., Sunandar, A., & Anandita, E. S. (2019). Pengembangan media booklet berbasis potensi lokal Kalimantan Barat pada materi keanekaragaman hayati pada siswa kelas X di SMA Muhammadiyah 1 Pontianak. Pedagogi Hayati, 3(1), 1–23. DOI: https://doi.org/10.31629/ph.v3i1.1068
Sirih, M., & Erniwati, E. (2017). Video pembelajaran IPA berbasis potensi lingkungan lokal sebagai sumber belajar siswa SMP/MTS di Sulawesi Tenggara. In Prosiding SNPS (Seminar Nasional Pendidikan Sains) (pp. 274-280).
Sitepu, E. G., & Siregar, T. M. (2023). Development of learning animation videos using the sparkol videoscribe application to improve students’ understanding of mathematical concepts at smps sultan iskandar muda. Formosa Journal of Multidisciplinary Research, 2(1), 287–302. DOI: https://doi.org/10.55927/fjmr.v2i1.2592
Sugiyono, S. (2009). Metode penelitian pendidikan pendekatan kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sugiyono, S. (2015). Metode penelitian pendidikan pendekatan kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Thahira, N., & Jayanti, U. (2024). Digital interactive module based on team games tournament to develop collaboration and student’s critical thinking skills on respiratory system material. BIO-INOVED: Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan, 6(2), 125–136. DOI: http://dx.doi.org/10.20527/bino.v6i2.19062
Wahyuni, E. S., & Lazuardi, R. (2024). Pengembangan video pembelajaran menggunakan sparkol videoscribe pada materi pencemaran lingkungan. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sains Indonesia (JPPSI), 7(1), 16–24. DOI: https://doi.org/10.23887/jppsi.v7i1.73340
Wulandari, A. P., Salsabila, A. A., Cahyani, K., Nurazizah, T. S., & Ulfiah, Z. (2023). Pentingnya media pembelajaran dalam proses belajar mengajar. Journal on Education, 5(2), 3928–3936. DOI: https://doi.org/10.31004/joe.v5i2.1074
Zega, I. D., Ziliwu, D., & Lase, N. K. (2022). Pengembangan media pembelajaran multimedia interaktif berbasis web pada materi keanekaragaman hayati. In Educativo: Jurnal Pendidikan (Vol. 1, Issue 2, pp. 430–439). DOI: https://doi.org/10.56248/educativo.v1i2.60
DOI: http://dx.doi.org/10.20527/bino.v6i3.20247
Article Metrics
Abstract view : 136 timesPDF - 30 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 BIO-INOVED : Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Managed by: |
Journal License: |