The Effectiveness of High School Biology Students Worksheets Based on Critical Thinking Skills on the Protista Concept

Mirna Hariati, Muhammad Zaini, Kaspul Kaspul

Abstract


Learning in the 2013 curriculum has one component, namely the existence of teaching materials in the form of student worksheets. This study aims to describe the effectiveness of student worksheets based on critical thinking skills on the Protista concept. This study uses a formative evaluation design method from Tessmer. The student worksheet developed refers to the student worksheets structure according to Daryanto & Dwicahyono, while his critical thinking skills refer to Facione 1990. Subjects in expert review consist of three experts, subjects in one to one evaluation consist of three students in class X high school and the subjects in the small group evaluation consisted of six high school grade X students. The results of research conducted indicate that: 1) student worksheets have a valid category based on the validity test; 2) student worksheets have a good category based on content practicality tests and has a very good category on practicality expectations based on students' responses; and 3) student worksheets has a very good category based on the assessment of students' critical thinking skills on the effectiveness test and has a very good category on interpersonal skills (working together) and intrapersonal skills (thorough).

Abstrak

Pembelajaran pada kurikulum 2013 memiliki salah satu komponen yaitu adanya bahan ajar berupa Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD). Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan keefektifan LKPD berbasis keterampilan berpikir kritis pada konsep Protista. Penelitian ini menggunakan metode desain evaluasi formatif dari Tessmer Lembar Kerja Peserta Didik yang dikembangkan mengacu pada struktur LKPD menurut Daryanto & Dwicahyono, sedangkan keterampilan berpikir kritis nya mengacu pada Facione 1990. Subjek pada expert review terdiri atas tiga orang ahli, subjek pada one to one evaluation terdiri atas tiga orang peserta didik kelas X SMA dan subjek pada small group evaluation terdiri atas enam orang peserta didik kelas X SMA. Hasil penelitian yang dilakukan menunjukkan bahwa: 1) LKPD memiliki kategori valid berdasarkan uji validitas; 2) LKPD memiliki kategori baik berdasarkan uji kepraktisan isi dan memiliki kategori sangat baik pada uji kepraktisan harapan berdasarkan respon peserta didik; dan 3) LKPD memiliki kategori sangat baik berdasarkan penilaian keterampilan berpikir kritis peserta didik pada uji keefektifan serta memiliki kategori sangat baik pada keterampilan interpersonal (bekerja sama) dan keterampilan intrapersonal (teliti).

Keywords


Development Research; Student Worksheets; Protista; Critical Thinking Skills

Full Text:

PDF

References


Akbar, S., & Sriwiyana, H. (2010). Pengembangan Kurikulum dan Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial. Yogyakarta: Cipta Media.

Arbainsyah. (2016). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Topik Interaksi Makhluk Hidup dengan Lingkungannya dalam Melatihkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa SMP. Unpublished PhD thesis, Universitas Lambung Mangkurat.

Astuti, P., Purwoko, P., & Indaryanti, I. (2017). Pengembangan LKS untuk melatih kemampuan berpikir kritis dalam mata pelajaran matematika di kelas VII SMP. Jurnal Gantang, 2(2), 145-155.

Daryanto, D., & Dwicahyono. (2014). Pengembangan Perangkat Pembelajaran. Yogyakarta: Gava Media.

Facione, P A. (1990). Critical Thinking: A Statement of Experts Consensus for Purposes of Educational Assessment and Instruction "The Delphi Report" Executive Summary. California: The California Academic Press.

Facione, P. A. (Ed.). (2015). Critical Thinking: What It Is and Why It Counts. Hermosa Beach, CA: Measured Reasons LLC.

Fadilah, S. I., Kardi, S., & Supardi, Z. I. (2017). Pengembangan perangkat pembelajaran biologi berbasis inkuiri materi sistem ekskresi manusia untuk melatih keterampilan berpikir kritis dan kerjasama siswa SMA. JPPS (Jurnal Penelitian Pendidikan Sains), 5(1), 779-787.

Faridah. (2019). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik Bilogi SMA Berbasis Keterampilan Berpikir Kritis pada Konsep Sistem Kekebalan Tubuh. Unpublished PhD thesis, Universitas Lambung Mangkurat.

Hairiani, H., Zaini, M., & Kaspul, K. (2016). Keterampilan Proses dan Keterampilan Kinerja Siswa Kelas XI Madrasah Aliyah dalam Pembelajaran Konsep Sistem Sirkulasi Melalui Penelitian Pengembangan Lembar Kerja Siswa. Prosiding Seminar Nasional Lahan Basah (Vol. 2, pp. 719-724).

Iqbal, M. (2017). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) dengan Pendekatan Kontekstual ditinjau dari Pemahaman Konsep dan Disposisi Matematis. Diakses melalui digilib.unila.ac.id pada 10 Agustus 2019.

Lestari, I. L., Utami, B., & Budhiretnani, D. A. (2015). Improving Critical Thinking Ability and Scientific Attitude Students through the Combine Methods of Inquiry and Reciprocal Teaching on the Material Excretion Systemat 11th Natural Science 5 Class Senior High School 7 Kediri Academic Year 2014-2015. In Proceeding Biology Education Conference: Biology, Science, Enviromental, and Learning (Vol. 12, No. 1, pp. 276-280).

Majid, A., & Rochman, A. (2015). Pendekatan Ilmiah dalam Implementasi Kurikulum 2013. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Murti, K. E. (2013). Pendidikan Abad 21 dan Implementasinya pada Pembelajaran di Sekolah Menengah Kejuruan (SMK) untuk Paket Keahlian Desain Interior. Dalam Artikel Kurikulum 2013 SMK.

Natalina, M., et al. (2013). Penerapan Strategi Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Untuk Meningkatkan Sikap Ilmiah dan Hasil Belajar Biologi Siswa Kelas VIII7 SMP Negeri 14 Pekanbaru Tahun Ajaran 2012/2013. BIOGENESIS (Jurnal Pendidikan Sains dan Biologi), 9(2): 28-38.

National Research Council. (2011). Assessing 21st Century Skills: Summary of a Workshop. J. A. Koenig, Rapporteur. Committee on the Assessment of 21st Century Skills. Board on Testing and Assessment, Division of Behavioral and Social Science and Education. Washington, DC: The National Academic Press.

Novitayani, A. (2019). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik Biologi SMA Berbasis Keterampilan Berpikir Kritis Pada Konsep Sistem Ekskresi. Unpublished PhD thesis, Universitas Lambung Mangkurat.

Nuraini, N. (2017). Profil Keterampilan Berpikir Kritis Mahasiswa Calon Guru Biologi sebagai Upaya Mempersiakan Generasi Abad 21. DIDAKTIKA BIOLOGI: Jurnal Penelitian Pendidikan Biologi, 1(2): 89-96.

Rahmina, N. (2019). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik Biologi SMA Berbasis Keterampilan Berpikir Kritis Pada Konsep Sistem Reproduksi. Unpublished PhD thesis, Universitas Lambung Mangkurat.

Sa'diyah, H. (2019). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik Biologi SMA Berbasis Keterampilan Berpikir Kritis Pada Konsep Sistem Pernafasan. Unpublished PhD thesis, Universitas Lambung Mangkurat.

Susilowati, E., et al. (2017). Pengembangan Lembar Kerja Siswa Biologi SMA Berbasis Pendekatan Ilmiah untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Siswa. Jurnal Pendidikan Biologi, 6(2).

Tessmer, M. (1993). Planning and Conducting Formative Evaluations. London: Routledge.

Zaini, M. (2019). Penelitian Desain Pendidikan Aplikasi Teori ke dalam Praktik. Yogyakarta: Penebar Media Pustaka.

Zaini, M. & Jumirah, R. (2016). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Topik Ekologi Terhadap Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Madrasah Aliyah. Jurnal Pendidikan Biologi Indonesia, 2(1).

Zulyusri, Z., Sumarmin, R., & Miswati, M. (2017). Pengembangan Soal Biologi Berbasis Literasi Sains untuk Siswa SMA Kelas X Semester 1. Bioeducation, 1(1), 88-94.




DOI: http://dx.doi.org/10.20527/bino.v2i1.7855

Article Metrics

Abstract view : 1003 times
PDF - 1131 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 BIO-INOVED (Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

BIO-INOVED Journal has been Accredited:

 

BIO-INOVED Journal has been Indexed/Abstracted/Listed by:

 

 

Managed by:

MASTER PROGRAM OF BIOLOGY EDUCATION
POSTGRADUATE PROGRAM
UNIVERSITAS LAMBUNG MANGKURAT

Jl. Brigjend H. Hasan Basry, Kampus ULM, Gedung Pascasarjana Lt.2, Kota Banjarmasin,
Kecamatan Banjarmasin Utara, Kode Pos 70123, Provinsi Kalimantan Selatan, Indonesia

 

Collaborate with:

 

Journal License:


BIO-INOVED : Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan is licensed under a 
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License