Leaflet-Based Learning Media Development in Structural Materials and Function of Class XI Animal Tissues

Eka Widiya Wati, Kaspul Kaspul, Muhammad Arsyad

Abstract


The use of instructional media, especially visual media, is very influential in student learning and learning outcomes. The teacher can develop visual learning media so that students can learn well fun and attract learning interest. Experts say that approximately 90% of one's learning outcomes are obtained through vision, 5% from hearing, and 5% from other senses. Development research aims to produce a valid leaflet-based learning media so that it is fit for use by students. This type of research was adapted from Tessmer's design, through the preparation stage (preliminary) and formative evaluation (formative evaluation) with stages only to self-evaluation, and expert testing. The expert opinion includes 3 validators according to expertise. Data was obtained from research instruments in the form of content/material validity evaluation sheets, and construct validity. Data collection techniques using assessment sheets. Analysis of data validity based on the Akbar category (2013). Based on the research results of the first meeting leaflet, the content validity value was 92.05%, and the construct validity was 98.61%. The second meeting leaflet obtained content validity value 92.65%, and construct validity 97.45%. So it was concluded that the learning media of the development leaflet was categorized as very valid.

Abstrak

Penggunaan media pembelajaran terutama media visual sangat berpengaruh pada pembelajaran dan hasil belajar siswa. Guru dapat mengembangkan media pembelajaran visual agar siswa dapat belajar dengan baik menyenangkan dan menarik minat belajar. Para ahli menyebutkan bahwa kurang lebih 90% hasil belajar seseorang diperoleh melalui penglihatan, 5% dari pendengaran, dan 5% lagi dari indra lainnya. Penelitian pengembangan bertujuan menghasilkan media pembelajaran berbasis leaflet yang valid sehingga layak digunakan oleh peserta didik. Jenis penelitian diadaptasi dari desain Tessmer, melalui tahap persiapan (preliminary) dan evaluasi formatif (formative evaluation) dengan tahapan hanya sampai evaluasi diri, dan uji pakar. Pendapat pakar meliputi 3 validator sesuai keahlian. Data diperoleh dari instrumen penelitian berupa lembar penilaian validitas isi/materi, dan validitas konstruk. Teknik pengumpulan data menggunakan lembar penilaian. Analisis data validitas berdasarkan kategori Akbar (2013). Berdasarkan hasil penelitian leaflet pertemuan pertama memperoleh nilai validitas isi/materi 92,05%, dan validitas konstruk 98,61%. Leaflet pertemuan kedua memperoleh nilai validitas isi/materi 92,65%, dan validitas konstruk 97,45%. Sehingga disimpulkan media pembelajaran leaflet hasil pengembangan masuk kategori sangat valid.

Keywords


Development Research; Learning Media; Leaflet; Valid; Animal Tissues

Full Text:

PDF

References


Akbar, S. (2013). Instrumen Perangkat Pembelajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Arsyad, A. (2011). Media Pembelajaran. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Hafiz, M. (2013). Research And Development: Penelitian di Bidang Pendidikan yang Inovatif, Produktif, dan Bermakna. Ta’dib, 16(1), 28-43.

Hall, R. H., & Hanna, P. (2004). The Impact of Web Page Text-Background Color Combinations on Reability, Retention, Aesthetics, and Behavioral Intention. Journal Behavior & Information Technology, 23(3), 183-195.

Jalinus, N., & Ambiyar. (2016). Media dan Sumber Pembelajaran. Jakarta: Kencana.

Kustiawan, U. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Anak Usia Dini. Malang: Gunung Samudera.

Lubis, M. A. (2018). Pengembangan Profesionalisme Guru Madrasah Ibtidaiyah Pada Abad 21 dalam Membuat Bahan Ajar Leaflet. Diakses melalui https://osf.io/preprints/inarxiv/vsezk/. Pada tanggal 1 Januari 2020

Maulana, M. A. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Leaflet Pada Materi Sistem Sirkulasi Kelas XI MAN 1 Makassar: Fakultas Tarbiyah Dan Keguruan Universitas Islam Negeri (UIN) Alauddin.

Meldasari. (2018). Kelayakan Leaflet Materi Keanekaragaman Hayati Dari Buah Dadamuk Kariampuk Dan Menjalin Di Kabupaten Bengkayang. Program Studi Pendidikan Biologi Jurusan PMIPA Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Pontianak.

Nurseto, T. (2011). Membuat Media Pembelajaran Yang Menarik. Jurnal Ekonomi Dan Pendidikan, 8(1), 19-35.

Pangestika, M. W., Suyanto, E., & Viyanti. (2013). Pengembangan Lembar Kerja Siswa Berbasis Keterampilan Proses Sains Pada Kompetensi Dasar Menyelidiki Sifat-sifat Zat Berdasarkan Wujudnya Dan Penerapannya Dalam Kehidupan Sehari-Hari. Jurnal Pembelajaran Fisika, 1(1), 55-65

Ramadhan, A. (2016). Multimedia Sebagai Media Pembelajaran. Future Tech. 10(2), 1-12.

Simamora, R. H. (2009). Buku Ajar Pendidikan dalam Keperawatan. Jakarta: Penerbit Buku Kedokteran EGC.

Sumiharsono, M. R., & Hasanah, H. (2017). Media Pembelajaran. Jember: CV Pustaka Abadi.

Susilo, M. J. (2015). Analisis Kualitas Media Pembelajaran Insektarium Dan Herbarium Untuk Mata Pelajaran Biologi Sekolah Menengah. Jurnal Bioedukatika, 3(1), 10-15.

Zuhriyah, S. (2016). Pemanfaatan Dalam Peningkatan Mutu Kualitas Pembelajaran. Prosiding Temu Ilmiah Nasional Guru (Ting) VIII. UPBJJ-UT Yogyakarta.

Zulkardi. (2006). Formative Evaluation: What, Why, When, and How. Diakses melalui http://www.oocities.org/zulkardi/ books.html. Pada tanggal 18 Desember 2019




DOI: http://dx.doi.org/10.20527/bino.v2i1.7886

Article Metrics

Abstract view : 974 times
PDF - 2191 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 BIO-INOVED (Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

BIO-INOVED Journal has been Accredited:

 

BIO-INOVED Journal has been Indexed/Abstracted/Listed by:

 

 

Managed by:

MASTER PROGRAM OF BIOLOGY EDUCATION
POSTGRADUATE PROGRAM
UNIVERSITAS LAMBUNG MANGKURAT

Jl. Brigjend H. Hasan Basry, Kampus ULM, Gedung Pascasarjana Lt.2, Kota Banjarmasin,
Kecamatan Banjarmasin Utara, Kode Pos 70123, Provinsi Kalimantan Selatan, Indonesia

 

Collaborate with:

 

Journal License:


BIO-INOVED : Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan is licensed under a 
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License