Critical Thinking Skills of High School Students in Biology Learning on the Concept of Structure and Function of Plant Tissues

Heny Kustiani, Muhammad Zaini, Mulyadi Mulyadi

Abstract


One of the problems faced in education in the 21st century is the critical thinking skills of students who are still considered lacking. One of the learning tools that need to be improved to help improve students' critical thinking skills is the Student Worksheet (LKPD). This study aims to describe the effectiveness of LKPD on the concept of Structure and Function of Plant Tissue Based on Critical Thinking Skills. The validation subjects were 3 experts, individual test subjects were 3 high school class XI students and small group test subjects were 6 class XI high school students. This type of research is development research to produce valid, practical, and effective products. The results showed that the effectiveness of LKPD expectations based on the assessment of students' critical thinking skills in working on LKPD had both categories (including interpretation, analysis, inference, and explanation) and very good categories (including self-regulation). Interpersonal skills (collaborating) and intrapersonal skills (meticulous) students have very good categories.

Abstrak

Salah satu permasalahan yang dihadapi dalam pendidikan pada abad ke-21 ialah  keterampilan berpikir kiritis (KBK) peserta didik yang dianggap masih kurang. Salah satu perangkat pembelajaran yang perlu diperbaiki untuk membantu meningkatkan keterampilan berpikir kritis peserta didik ialah Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD). Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan keefektifan LKPD pada konsep Struktur dan Fungsi Jaringan Tumbuhan Berbasis Keterampilan Berpikir Kritis. Validator adalah 3 orang ahli, subjek uji perorangan adalah 3 orang peserta didik kelas XI jenjang SMA dan subjek uji kelompok kecil adalah 6 orang peserta didik kelas XI jenjang SMA. Jenis penelitian ini merupakan penelitian pengembangan untuk menghasilkan produk yang valid, praktis, dan efektif. Hasil penelitian menunjukkan bahwa keefektifan harapan LKPD berdasarkan penilaian keterampilan berpikir kritis peserta didik dalam mengerjakan LKPD memiliki kategori baik (meliputi interpretasi, analisis, inferensi dan eksplanasi) dan kategori sangat baik (meliputi pengaturan diri). Keterampilan interpersonal (bekerjasama) dan keterampilan intrapersonal (teliti) peserta didik memiliki kategori sangat baik.

Keywords


Critical Thinking Skills, Student Worksheet; Plant Tissue; Effectiveness; Development Research

Full Text:

PDF

References


Akbar, S., & Sriwiyana, H. (2010). Pengembangan Kurikulum dan Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial. Yogyakarta: Cipta Media.

Anggraini, W., Anwar, Y., & Madang, K. (2016). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Berbasis Learning Cycle 7E Materi Sistem Sirkulasi pada Manusia untuk Kelas XI SMA. Jurnal Pembelajaran Biologi: Kajian Biologi dan Pembelajarannya, 3(1), 49-57.

Arbainsyah. (2016). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Topik Interaksi Makhluk Hidup dengan Lingkungannya dalam Melatihkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa SMP. Tesis Magister. Program Studi Magister Pendidikan Biologi. Program Pascasarjana. Universitas Lambung Mangkurat, Banjarmasin.

Daryanto, D & Dwicahyono. (2014). Pengembangan Perangkat Pembelajaran. Yogyakarta: Gava Media.

Facione. (1990). Critical Thinking: A Statement of Expert Consensus for Purposes of Educational Assessment and Instruction "The Delphi Report" Executive Summary. California: The California Academic Press.

Faridah.(2019). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik Biologi SMA Berbasis Keterampilan Berpikir Kritis Pada Konsep Sistem Kekebalan Tubuh. Banjarmasin: Universitas Lambung Mangkurat.

Lestari, I. L., Utami, B., & Budhiretnani, D.A. Improving Critical Thinking Ability and Scientific Attitude Students through the Combine Methods of Inquiry and Reciprocal Teaching on the Material Excretion Systemat 11th Natural Science 5 Class Senior High School 7 Kediri Academic Year 2014-2015. In Proceeding Biology Education Conference: Biology, Science, Environmental, and Learning (Vol.12, No.1, pp.276-280).

Majid, Abdul & Rochman, Abdul. (2015). Pendekatan Ilmiah Dalam Implementasi Kurikulum 2013. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Nabila, A. (2019). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik Biologi SMA Berbasis Keterampilan Berpikir Kritis Pada Konsep Jamur. Skripsi. Program Studi Pendidikan Biologi, Universitas Lambung Mangkurat, Banjarmasin: tidak diterbitkan lagi.

National Research Council. (2011). Assessing 21st Century Skills: Summary of a Workshop. J.A. Koenig, Rapporteur. Committee on the Assessment of. 21st Century Skills. Board on Testing and Assessment, Division of Behavioral and Social Science and Education. Washington, DC: The National Academic Press.

Novitayani, Anni. (2019). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik Biologi SMA Berbasis Keterampilan Berpikir Kritis Pada Konsep Sistem Ekskresi. Skripsi. Banjarmasin: Universitas Lambung Mangkurat.

Plomp, T. & Nieveen, N. M. (2007). An Introduction to educational design research: Proceedings of the Seminar Conducted at the East China Normal University, Shanghai (PR China), November 23-26, 2007. Stichting Leerplan Ontwikkeling (SLO).

Prastowo, Andi. (2015). Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif: Menciptakan Metode Pembelajaran yang Menarik dan Menyenangkan. Banguntapan Jogjakarta: Diva PRESS.

Rahmina, Noor. (2019). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik Biologi SMA Berbasis Keterampilan Berpikir Kritis Pada Konsep Sistem Reproduksi. Skripsi. Banjarmasin: Universitas Lambung Mangkurat

Sa'diyah, Halimatus. (2019). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik Biologi SMA Berbasis Keterampilan Berpikir Kritis Pada Konsep Sistem Pernapasan. Skripsi. Banjarmasin: Universitas Lambung Mangkurat

Sari, E., Syamsurizal, S., & Asrial, A. (2016). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Berbasis Karakter Pada Mata Pelajaran Kimia SMA. Edua-Sains: Jurnal Pendidikan Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam Universitas Jember, 5(2), 8-17.

Suryawati, E., Almansyahnis, Hamzah, A. & Hayati, E. (2017). Pengembangan Lembar Kerja Siswa Biologi SMA Berbasis Pendekatan Ilmiah Untuk Menngkatkan Keterampilan Berpikir Siswa. Jurnal Pendidikan Biologi, 6(2), 91-99.

Tessmer, M. (1993). Planning And Conducting Formative Evaluations. London: Routledge.

Zaini, M. & Jumirah, R. (2016). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Topik Ekologi Terhadp Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Madrasah Aliyah. Jurnal Pendidikan Biologi Indonesia, 2(1), 39-47.




DOI: http://dx.doi.org/10.20527/bino.v2i1.7888

Article Metrics

Abstract view : 1625 times
PDF - 1551 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 BIO-INOVED (Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

BIO-INOVED Journal has been Accredited:

 

BIO-INOVED Journal has been Indexed/Abstracted/Listed by:

 

 

Managed by:

MASTER PROGRAM OF BIOLOGY EDUCATION
POSTGRADUATE PROGRAM
UNIVERSITAS LAMBUNG MANGKURAT

Jl. Brigjend H. Hasan Basry, Kampus ULM, Gedung Pascasarjana Lt.2, Kota Banjarmasin,
Kecamatan Banjarmasin Utara, Kode Pos 70123, Provinsi Kalimantan Selatan, Indonesia

 

Collaborate with:

 

Journal License:


BIO-INOVED : Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan is licensed under a 
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License