Development of Worksheets for High School Biology Students Based On Critical Thinking Skills on the Archaebacteria and Eubacteria

Datin Maghfirotul Nadhira, Muhammad Zaini, Hardiansyah Hardiansyah

Abstract


The learning process in the 2013 curriculum has accommodated learning models that demand and facilitate Critical Thinking skills, but the role of teaching materials namely the Student Worksheet (LKPD) used in the learning process is still lacking in facilitating Critical Thinking skills students. With the existence of quality LKPD, it is expected that learning will be able to achieve the 2013 curriculum objectives. This type of research is a research development with the stages of expert review, one to one evaluation, and small group evaluation. The subjects of the small group evaluation were six students of class XI MIA 2 in SMAN 9 Banjarmasin. The results of the study show the effectiveness of expectations based on the assessment of the critical thinking skills of the participants enjoyed in working on the LKPD which has very good categories (including interpretation, analysis, evaluation, and self-regulation) and good categories (including inference and explanation). Interpersonal (collaborating) and intrapersonal (meticulous) skills of students have excellent categories.

Abstrak

Proses pembelajaran pada kurikulum 2013 sudah mengakomodir model pembelajaran yang menuntut dan memfasilitasi keterampilan Berpikir Kritis (KBK), tetapi peran bahan ajar yakni Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) yang digunakan pada proses pembelajaran masih kurang dalam memfasilitasi KBK peserta didik. Adanya LKPD yang berkualitas diharapkan pembelajaran mampu mencapai tujuan kurikulum 2013. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan keefektifan LKPD pada konsep Archaebacteria dan Eubacteria berbasis KBK. Jenis penelitian ini merupakan penelitian pengembangan dengan tahapan uji pakar, uji perorangan dan uji kelompok kecil. Subjek uji pakar adalah dua orang dosen Pendidikan Biologi. Subjek uji kelompok kecil adalah enam orang peserta didik kelas XI MIA 2 SMAN 9 Banjarmasin. Hasil penelitiann menunjukan keefektifan harapan berdasarkan dari penilaian keterampilan berpikir kritis peserta didik dalam mengerjakan LKPD yang memiliki kategori sangat baik (meliputi interpretasi, analisis, evaluasi dan pengaturan diri) dan kategori baik (meliputi inferensi dan eksplanasi). Keterampilan interpersonal (bekerjasama) dan keterampilan intrapersonal (teliti) peserta didik memiliki kategori sangat baik.


Keywords


Development Research; Student Worksheets (LKPD); Archaebacteria, Eubacteria

Full Text:

PDF

References


Akbar, S., & Sriwiyana, H. (2010). Pengembangan Kurikulum dan Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial. Yogyakarta: Cipta Media.

Astuti, Y., & Setiawan, B. (2013). Pengembangan Lembar Kerja Siswa (LKS) Berbasis Pendekatan Inkuiri Terbimbing dalam Pembelajaran Kooperatif pada Materi Kalor. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 2(1), 88-92.

Daryanto, D & Dwicahyono. (2014). Pengembangan Perangkat Pembelajaran. Yogyakarta: Gava Media.

Hairiani, Kaspul & Zaini, M. (2016). Keterampilan Proses dan Keterampilan Kinerja Siswa Kelas XI Madrasah Aliyah dalam Pembelajaran Konsep Sistem Sirkulasi Melalui Penelitian Pengembangan Lembar Kerja Siswa. Prosiding Seminar Nasional Lahan Basah, (Vol. 2, pp.719-724).

Kusnandar (2008). Langkah-langkah Mudah Penelitian Tindakan Kelas Sebagai Pengembangan Potensi Guru. Jakarta: RajagrafindomPersadaa.

National Research Council. (2011). Assessing 21stmCentury Skills: Sumarry of a Workshop. J.A. Koenig, Rapportour.m Committee on Them Assessment of 21st Century Skills. Board on Testing and Assesment, Division of Behavioral and Social Scince and Education. Washingtonn, DC: The National AcademicmPress.

Novitayani, Anni. (2019). Pengembangan Lembar Kerja PesertamDidik Biologi SMA Berbasis Keterampilan Berpikir Kritis PadamKonsep Sistem Eksresi. Skripsi. Program Studi Pendidikan Biologi, Universitas Lambung Mangkurat, Banjarmasin.

Nur, M. (2014). Inovasi Pendidikan Sains DalammImplementasi Kurikulum 2013. Makalah Seminar Nasional Pendidikan Sains, Program Pascasarjana, UNESA, Surabaya.

Nuraini, N. (2017). Profil Keterampilan Berpikir Kritis Mahasiswa Calon Guru Biologi Sebagai Upaya Mempersiapkan Generasi Abad 21. DIDAKTIKA BIOLOGI: Jurnal Penelitian Pendidikan Biologi, 1(2), 89-96.

Permatasari, B., Nyeneng, I. D. P., & Wahyudi, I. (2018). Pengembangan LKPD Berbasis POE Untuk Pembelajaran Fisika Materi Momentum dan Impuls SMA. Jurnal Pembelajaran Fisika Universitas Lampung, 6(1), 77

Plomp, T., & Nieveen, N. M. (2007). An Introduction to educational design research: Proceedings of the seminar conducted at the East China Normal University, Shanghai (PR China), November 23-26, 2007. Stichting Leerplan Ontwikkeling (SLO).

Susilowati, S., Sajidan, S. & Ramli, M. (2017). Analisis Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Madrasah Aliyah Negeriidi Kabupaten Magetan. In Prosiding SNPS (Seminar Nasional Pendidikan Sains) (pp.223-231).

Tessmer, M. (1993). Planning And Conducting Formative Evaluations. London: Routledge.

Zaini, M. & Jumirah, R. (2016). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Topik Ekologi Terhadap Keterampilan Berpikir Kritiss Siswa Madrasah Aliyah. Jurnal Pendidikan Biologi Indonesia, 2(1), 39-47.




DOI: http://dx.doi.org/10.20527/bino.v2i1.7900

Article Metrics

Abstract view : 935 times
PDF - 2161 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 BIO-INOVED (Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

BIO-INOVED Journal has been Accredited:

 

BIO-INOVED Journal has been Indexed/Abstracted/Listed by:

 

 

Managed by:

MASTER PROGRAM OF BIOLOGY EDUCATION
POSTGRADUATE PROGRAM
UNIVERSITAS LAMBUNG MANGKURAT

Jl. Brigjend H. Hasan Basry, Kampus ULM, Gedung Pascasarjana Lt.2, Kota Banjarmasin,
Kecamatan Banjarmasin Utara, Kode Pos 70123, Provinsi Kalimantan Selatan, Indonesia

 

Collaborate with:

 

Journal License:


BIO-INOVED : Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan is licensed under a 
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License