Development of Worksheets for Biology High School Student-Based On Critical Thinking Skills on the Concept of Biodiversity

Amalia Mardhatillah, Muhammad Zaini, Aminuddin Prahatama Putra

Abstract


Critical thinking skills are one of the cognitive skills that are necessary for learners in the 21st century. The government implements the 2013 curriculum to improve learners ' critical thinking skills with one of its components of teaching materials in a student's worksheet (LKPD). The problem is that the use of LKPD is still lacking in facilitating learners ' critical thinking skills. This research aims to develop the LKPD on the concept of biodiversity that is valid, practical, and effective. The research methods used are Tessmer design, which includes: expert review, one-to-one evaluation, and small group evaluation. The LKPD structure was developed referring to Daryanto & Dwicahyono and critical thinking skills referring to the Facione 1990. Subject validation includes three experts, one to one evaluation subjects are three learners of class X SMA, and a small group evaluation subject is six students of class X SMA. The results showed that the effectiveness of expectations seen from the assessment of critical thinking skills of learners in completing the LKPD belongs to a very good category.

Abstrak

Keterampilan berpikir kritis merupakan salah satu keterampilan kognitif yang perlu dimiliki peserta didik pada abad ke-21. Pemerintah menerapkan kurikulum 2013 untuk meningkatkan keterampilan berpikir kritis peserta didik dengan salah satu komponennya bahan ajar berupa Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD). Permasalahan yang ada adalah penggunaan LKPD masih kurang dalam memfasilitasi keterampilan berpikir kritis peserta didik. Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan LKPD pada konsep keanekaragaman hayati yang valid, praktis, dan efektif. Metode penelitian yang digunakan adalah desain Tessmer, yang meliputi: 1) expert review; 2) one-to-one evaluation; dan 3) small group evaluation. ­Struktur LKPD yang dikembangkan mengacu pada Daryanto & Dwicahyono dan keterampilan berpikir kritis mengacu pada Facione 1990. Subjek validasi meliputi 3 orang ahli, subjek uji perorangan adalah 3 orang peserta didik kelas X SMA, dan subjek uji kelompok kecil adalah 6 orang peserta didik kelas X SMA. Hasil penelitian menunjukkan bahwa keefektifan harapan yang dilihat dari penilaian keterampilan berpikir kritis peserta didik dalam menyelesaikan LKPD tergolong dalam kategori sangat baik.

Keywords


Development Research; Student Worksheets; Critical Thinking Skills; Biodiversity

Full Text:

PDF

References


Akbar, S & Sriwiyana, H. (2010). Pengembangan Kurikulum dan Pembelajaran IPS. Yogyakarta: Cipta Media.

Angkowati, J., Zaini, M & Badruzsaufari, B. (2018). The Effectiveness of Learning Module to Train Critical Thinking Skills. European Journal of Education Studies, 4(12): 118-129.

Astuti, P., Purwoko, P. & Indaryanti, I. (2017). Pengembangan LKS untuk Melatih Kemampuan Berpikir Kritis dalam Mata Pelajaran Matematika di Kelas VII SMP. Jurnal Gantang, 2(2): 145-155.

Daryanto, D & Dwicahyono. (2014). Pengembangan Perangkat Pembelajaran. Yogyakarta: Gava Media.

Dwiyogo, W. D. (2018). Pembelajaran Berbasis Blended Learning. Depok: Rajawali Pers.

Facione. (1990). Critical Thinking: A Statement of Expert Consensus for Purposes of Educational Assessment and Instruction "The Delphi Report" Executive Summary. California: The California Academic Press.

Hairiani, Kaspul & Zaini, M. (2016). Keterampilan Proses dan Keterampilan Kinerja Siswa Kelas XI Madrasah Aliyah Dalam Pembelajaran Konsep Sistem Sirkulasi Melalui Penelitian Pengembangan Lembar Kerja Siswa. Prosiding Seminar Nasional Lahan Basah, (Vol. 2, pp. 719-724).

Iqbal, Muhammad. (2017). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) dengan Pendekatan Kontekstual Ditinjau dari Pemahaman Konsep dan Disposisi Matematis. Thesis, Universitas Lampung.

Majid, Abdul & Rochman, Abdul. (2015). Pendekatan Ilmiah dalam Implementasi Kurikulum 2013. Bandung: PT Remaja Rosdakarya..

National Research Council. (2011). Assessing 21st Century Skills: Summary of a Workshop. J.A. Koenig, Rapporteur. Committee on the Assessment of. 21st Century Skills. Board on Testing and Assessment, Division of Behavioral and Social Science and Education. Washington, DC: The National Academic Press.

Nurichah, E. F. (2012). Pengembangan Lembar Kegiatan Siswa Berbasis Keterampilan Berpikir Kritis pada Materi Keanekaragama Hayati. Bio Edu, 1(2): 45- 49.

Permatasari, B., Nyeneng, I. D. P., & Wahyudi, I. (2018). Pengembangan LKPD Berbasis POE untuk Pembelajaran Fisika Materi Momentum dan Impuls SMA. Jurnal Pembelajaran Fisika Universitas Lampung. 6(1): 77.

Rachman, F. A., Ahsanunnisa, R. & Nawawi, E. (2017). Pengembangan LKPD Berbasis Keterampilan Berpikir Kritis Materi Kelarutan dan Hasil Kali Kelarutan pada Mata Pelajaran Kimia di SMA. Alkimia, 1(1): 16-25.

Rusdi, M. (2018). Penelitian Desain dan Pengembangan Kependidikan: Konsep Prosedur dan Sintesis Pengetahuan Baru. Depok: PT. Raja Grafindo Persada.

Sudjana, Nana. (2006). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Tessmer, M. (1993). Planning and Conducting Formative Evaluations; Improving the Quality of Education and Training. London: Kogan.

Wiyono, K. (2009). Penerapan Model Pembelajaran Multimedia Interaktif untuk Meningkatkan Penguasaan Konsep, Keterampilan Generik Sains dan Berpikir Kritis Siswa SMA pada Topik Relativitas Khusus. Indonesia. Program Studi Pascasarjana UPI Bandung.

Yunita, S., Rohiat, S. & Amir, H. (2018). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Mata Pelajaran Kimia pada Siswa kelas XI IPA SMAN 1 Kepahiang. Alotrop, 2(1), 33-38.

Zaini, M. (2018). Penelitian Desain Pendidikan Aplikasi Teori Ke Dalam Praktik. Yogyakarta: Penebar Media Pustaka.

Zaini, M., Rezeki, A., & Zannah, F. (2018). Senior High School Students' Attitudes Through Inquiry-Based Learning. In 1st International Conference on Creativity, Innovation, and Technology in Education (IC-CITEn2018). Atlantis Press.

Zaini, M. & Jumirah, R. (2016). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Topik Ekologi terhadap Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Madrasah Aliyah. Jurnal Pendidikan Biologi Indonesia, 2(1), 39-47.

Zulyusri, Z., Sumarmin, R. & Miswati, M. (2017). Pengembangan Soal Biologi Berbasis Literasi Sains untuk Siswa SMA Kelas X Semester 1. Bio education, 1(1): 88-94.




DOI: http://dx.doi.org/10.20527/bino.v2i1.7903

Article Metrics

Abstract view : 916 times
PDF - 1161 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 BIO-INOVED (Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

BIO-INOVED Journal has been Accredited:

 

BIO-INOVED Journal has been Indexed/Abstracted/Listed by:

 

 

Managed by:

MASTER PROGRAM OF BIOLOGY EDUCATION
POSTGRADUATE PROGRAM
UNIVERSITAS LAMBUNG MANGKURAT

Jl. Brigjend H. Hasan Basry, Kampus ULM, Gedung Pascasarjana Lt.2, Kota Banjarmasin,
Kecamatan Banjarmasin Utara, Kode Pos 70123, Provinsi Kalimantan Selatan, Indonesia

 

Collaborate with:

 

Journal License:


BIO-INOVED : Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan is licensed under a 
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License