Development of High School Biology Students Worksheets Based on Critical Thinking Skills on the Concept of the Digestive System

Rindi Antika, Muhammad Zaini, Muhammad Arsyad

Abstract


One of the problems of life that are happening right now is the problem in education. Three skills need to be improved including 1) the field of cognitive skills, 2) interpersonal skills, and 3) intrapersonal skills. The purpose of this study is to improve the Student Worksheet (LKPD) so that it has effective criteria. The use of LKPD in the learning process is expected to improve students' critical thinking skills. The research method used is the Tessmer design using a small group test. Critical thinking skills refer to Facione 1990 while the structure of LKPD development refers to Daryanto & Dwicahyono. The small group test subjects were six high school class XI students. This research is development research using Tessmer design. The study was conducted for one semester, namely in the 2019-2020 school year. The results showed that the effectiveness of LKPD based on the assessment of students' critical thinking skills in working on LKPD had a category of at least good, interpersonal skills had a very good category, and intrapersonal skills had a very good category.

Abstrak

Salah satu permasalahan kehidupan yang terjadi saat ini ialah permasalahan pada pendidikan. Terdapat 3 keterampilan yang perlu ditingkatkan diantaranya 1) bidang keterampilan kognitif, 2) keterampilan interpersonal, dan 3) keterampilan intrapersonal. Tujuanudariupenelitian ini ialah memperbaiki Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) sehingga memiliki kriteria efektif. Penggunaan LKPD dalam proses pembelajaran diharapkan dapat meningkatkan keterampilan berpikir kritis peserta didik. Metode penelitian yang digunakan yaitu desain Tessmer menggunakan uji kelompok kecil. Keterampilan berpikir kritis mengacu pada Facione 1990 sedangkan struktur pengembangan LKPD mengacu pada Daryanto & Dwicahyono. Subjek uji kelompok kecil adalah 6 orang peserta didik kelas XI jenjang SMA. Penelitian ini adalah penelitian pengembangan menggunakan desain Tessmer. Penelitian dilakukan selama satu semester yaitu pada tahun ajaran 2019-2020. Hasil penelitian menunjukkan bahwa keefektifan LKPD berdasarkan penilaian keterampilan berpikir kritis peserta didik dalam mengerjakan LKPD memiliki kategori sekurang-kurangnya baik, keterampilan interpersonal memiliki kategori sangat baik, dan keterampilan intrapersonal memiliki kategori sangat baik.

Keywords


Development Research; Student Worksheets; Digestive System; Critical Thinking Skills

Full Text:

PDF

References


Apriyani, D. (2013). Upaya Meningkatkan Kerjasama Siswa dalam Pembelajaran Matematika melalui Model Pembelajaran Tutor Sebaya (PTK Pada Siswa Kelas VIII A Semester Genap SMP Negeri 1 Karangnongko Tahun Ajaran 2012/2013). (Doctoral Dissertation, Universitas Muhammadiyah Surakarta).

Arafah, S. F. (2012). Pengembangan LKS Berbasis Berpikir Kritis pada Materi Animalia. Journal of Biology Education, 1(1).

Astuti, P., Purwoko, P., & Indaryanti, I. (2017). Pengembangan LKS untuk Melatih Kemampuan Berpikir Kritis dalam Mata Pelajaran Matematika di Kelas VII SMP. Jurnal Gantang, 2(2), 145-155.

Hairiani, Kaspul & Zaini, M. (2016). Keterampilan Proses dan Keterampilan Kinerja Siswa Kelas XI Madrasah Aliyah dalam Pembelajaran Konsep Sistem Sirkulasi melalui Penelitian Pengembangan Lembar Kerja Siswa. Prosiding Seminar Nasional Lahan Basah, (Vol. 2, pp. 719-724).

Herdianawati, S. (2013). Pengembangan Lembar Kegiatan Siswa (LKS) Inkuiri Berbasis Berpikir Kritis pada Materi Daur Biogeokimia Kelas X. BioEdu, 2(1), 99-102.

Iqbal, Muhammad.m(2017). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) dengan Pendekatan Kontekstual Ditinjau dari Pemahaman Konsep dan Disposisi Matematis. Digilib.unila.ac.id diakses pada 1 Agustus 2019.

Lukitaningsih, T. (2015). Peningkatan Pencapaian Kompetensi Siswa Kelas VIII G SMP Negeri 2 Paron pada Materi Sistem Pencernaan Manusia dengan Pendekatan Saintifik Melalui Media Puzzle. Jurnal Florea 2(1), 2-12.

Mayasari, T., Kadarohman, A., Rusdiana, D., & Kaniawati, I. (2016). Apakah model pembelajaran problem based learning dan project based learning mampu melatihkan keterampilan abad 21?. Jurnal Pendidikan Fisika Dan Keilmuan (JPFK), 2(1), 48-55.

Nieveen, N. (1999). Prototyping to Reach Product Quality. Dalam Jan van den Akker, Robert Maribe Branch, Kent Gustafson, Nienke Nieveen, Tjeerd Plomp (Eds). Design Upproaches and Tool in Education and Training (pp.125-135)

Nuraini, N. (2017). Profil Keterampilan Berpikir Kritis Mahasiswa Calon Guru Biologi sebagai Upaya Mempersiapkan Generasi Abad 21. DIDAKTIKA BIOLOGI: Jurnal Penelitian Pendidikan Biologi, 1(2), 89-96.

Rachman, F. A., Ahsanunnisa, R & Nawawi, E. (2017). Pengembangan LKPD Berbasis Keterampilan Berpikir Kritis Materi Kelarutan dan Hasil Kali Kelarutan Pada Mata Pelajaran Kimia di SMA. Alkimia, 1(1), 16-25.

Susilowati, S., Sajidan, S., & Ramli, M. (2017). Analisis Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Madrasah Aliyah Negeri di Kabupaten Magetan. In Prosiding SNPS (Seminar Nasional Pendidikan Sains) (pp. 223-231).

Tessmer, M. (1993). Planning and Conducting Formative Evaluations; Improvinguthe Quality of Eduction and Training. London. Kogan.

Trilling, B. & Fadel, C. (2009). 21st Century Skills: Learning for life in Our Times. San Francisco: ossey-Bass A Wiley Imprint

Zaini, M. & Jumirah, R. (2016). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Topik Ekologi Terhadap Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Madrasah Aliyah. Jurnal Pendidikan Biologi Indonesia, 2(1), 39-47.

Zulyusri, Z., Sumarmin, R. & Miswati, M. (2017). Pengembangan Soal Biologi Berbasis Literasi Sains untuk Siswa SMA Kelas X Semester 1. Bioeducation, 1(1), 88-94.




DOI: http://dx.doi.org/10.20527/bino.v2i1.7949

Article Metrics

Abstract view : 1079 times
PDF - 1629 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 BIO-INOVED (Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

BIO-INOVED Journal has been Accredited:

 

BIO-INOVED Journal has been Indexed/Abstracted/Listed by:

 

 

Managed by:

MASTER PROGRAM OF BIOLOGY EDUCATION
POSTGRADUATE PROGRAM
UNIVERSITAS LAMBUNG MANGKURAT

Jl. Brigjend H. Hasan Basry, Kampus ULM, Gedung Pascasarjana Lt.2, Kota Banjarmasin,
Kecamatan Banjarmasin Utara, Kode Pos 70123, Provinsi Kalimantan Selatan, Indonesia

 

Collaborate with:

 

Journal License:


BIO-INOVED : Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan is licensed under a 
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License