Effectiveness of Worksheets of Biology Students of High School Based On Critical Thinking Skills in Virus Concept

Hidayati Hidayati, Muhammad Zaini, Kaspul Kaspul

Abstract


The 2013 curriculum learning process includes three domains, namely affective (attitude), cognitive (knowledge), and psychomotor (skills). This study aims to develop a valid, practical, and effective Student Worksheet. The research method used is the Tessmer design, which consists of (1) Expert review; (2) one-to-one; (3) small group. Validation subjects were three experts, individual subjects were three students in class X in high school and small group test subjects were six students in class X in high school. The results showed that: (1) the validity of LKPD based on expert testing had a valid category with an overall average of 3.59; (2) the practicality of the contents of LKPD has a good category with an overall average of 3.70 and the practicality of the LKPD's expectations based on the responses of students has a very good category with an overall average of 88.70%; and (3) the effectiveness of LKPD based on the assessment of students' critical thinking skills in working on LKPD has both categories (including interpretation) and very good categories (includes analysis, evaluation, inference, explanation, and self-regulation). Interpersonal skills (collaborating) of students have a very good category with a score of 86.33% and intrapersonal skills (conscientious) students have a very good category with a score of 88.33%.

Abstrak

Proses pembelajaran kurikulum 2013 mencakup tiga ranah, yaitu afektif (sikap), kognitif (pengetahuan) dan psikomotor (keterampilan). Penelitian iniobertujuan untuk mengembangkan Lembar Kerja Peserta Didik yang valid, praktis dan efektif. Metode penelitian yang digunakan yaitu desain Tessmer, yang terdiri atas 1) Expert review; 2) one-to-one; 3) small group. Subjek validasi adalah 3 orang ahli, subjek perorangan adalah 3 orang peserta didik kelas X jenjang SMA dan subjek uji kelompok kecil adalah 6 orang peserta didik kelas X jenjang SMA. Hasil penelitian menunjukkan bahwa: 1) validitas LKPD berdasarkan uji pakar memiliki kategori valid dengan rata-rata keseluruhan 3,59; 2) kepraktisan isi LKPD memiliki kategori baik dengan rata-rata keseluruhan 3,70 dan kepraktisan harapan LKPD berdasarkan respon peserta didik memiliki kategori sangat baik dengan rata-rata keseluruhan 88,70%; dan 3) keefektifan LKPD berdasarkan penilaian keterampilan berpikir kritis peserta didik dalam mengerjakan LKPD memiliki kategori baik (meliputi interpretasi) dan kategori sangat baik (meliputi analisis, evaluasi, inferensi, eksplanasi dan pengaturan diri). Keterampilan interpersonal (bekerjasama) peserta didik memiliki kategori sangat baik dengan skor 86,33% dan keterampilan intrapersonal (teliti) peserta didik memiliki kategori sangat baik dengan skor 88,33%.

Keywords


Development Research; Student Worksheets; Critical Thinking Skills; Virus

Full Text:

PDF

References


Andriyatin R., Rosidin, U., & Suana, W. (2016). Pengembangan Lembar Kerja Siswa Model Problem Based Learning Materi Suhu dan Kalor. Jurnal Pembelajaran Fisika, 4(3): 39-50.

Astuti, P., Purwoko, P. & Indaryanti, I. (2017). Pengembangan LKS untuk melatih kemampuan berpikir kritis dalam mata pelajaran matematika di kelas VII SMP. Jurnal Gantang, 2(2): 145-155.

Daryanto, D & Dwicahyono. (2014). Pengembangan Perangkat Pembelajaran. Yogyakarta: Gava Media.

Dwiyogo, W.D. (2018). Pembelajaran Berbasis Blended Learning. Depok: Rajawali Pers.

Facione. (1990). Critical Thinking: A Statement of Expert Consensus for Purposes of Educational Assessment and Instruction “The Delphi Report” Executive Summary. California: The California Academic Press.

Lestari, I. L., Budhi U & Dwi A. B., (2015). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis dan Sikap Ilmiah Siswa melalui Perpaduan Metode Inquiry dan Resiprocal Teaching pada Materi Sistem Ekskresi di Kelas XI IPA 5 Negeri 7 Kediri Tahun Pelajaran 2014-2015, Jurnal Biologi, Sains, Lingkungan dan Pembelajarannya. 5(8): 276-280.

Mayasari, H., Syamsurizal, & Maison. (2015). Pengembangan Lembar Kerja Siswa (LKS) Berbasis Karakter melalui Pendekatan Saintifik pada Materi Fluida Statik untuk Sekolah Menengah Atas. Jurnal Edu-Sains, 4(2): 30-36.

National Education Association. (2012). Preparing 21st Century Students for a Global Society: An Educator’s Giude to the “Four Cs”. Alexandria, VA: National Education Association.

Nuraini, N. (2017). Profil Keterampilan Berpikir Kritis Mahasiswa Calon Guru Biologi Sebagai Upaya Mempersiapkan Generasi Abad 21. DIDAKTIKA BIOLOGI: Jurnal Penelitian Pendidikan Biologi, 1(2), 89-96.

Permatasari, B., Nyeneng, I. D. P., & Wahyudi, I. (2018). Pengembangan LKPD Berbasis POE Untuk Pembelajaran Fisika Materi Momentum dan Impuls SMA. Jurnal Pembelajaran Fisika Universitas Lampung, 6(1), 77.

Permendikbud Republik Indonesia Nomor 69 (2013). Tentang Kerangka Dasar dan Struktur Kurikulum Sekolah Menengah Atas/Madrasah Aliyah. Diakses melalui http://bsnp-indonesia.org/2013/06/20/per mendikbud-tentang-kurikulum-tahun-201 3/pada tanggal 16 Agustus 2019.

Plomp, T. & Nieveen, N. M. (2007). An Introduction to educational design research: Proceedings of the seminar conducted at the East China Normal University, Shanghai (PR China), November 23-26, 2007. Stichting Leerplan Ontwikkeling (SLO).

Rachman, F.A., Ahsanunnisa, R. & Nawawi, E. (2017). Pengembangan LKPD Berbasis Keterampilan Berpikir Kritis Materi Kelarutan dan Hasil Kali Kelarutan Pada Mata Pelajaran Kimia di SMA. Alkimia, 1(1), 16-25.

Sari, E., Syamsurizal, S., & Asrial, A. (2016). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Berbasis Karakter Pada Mata Pelajaran Kimia SMA. Edua-Sains: Jurnal Pendidikan Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam Universitas Jember, 5(2): 8-17.

Susilowati, S., Sajidan, S. & Ramli, M. (2017). Analisis Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Madrasah Aliyah Negeri di Kabupaten Magetan. In Prosiding SNPS (Seminar Nasional Pendidikan Sains), (pp. 223-231).

Tessmer, M. (1993). Planning And Conducting Formative Evaluations. London: Routledge.

Trilling, B. & Fadel, C. (2009). 21st Century Skills: Learning for life in Our Times. San Francisco: Jossey-Bass A Wiley Imprint.




DOI: http://dx.doi.org/10.20527/bino.v2i1.7966

Article Metrics

Abstract view : 1141 times
PDF - 1150 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 BIO-INOVED : Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

BIO-INOVED Journal has been Accredited:

 

BIO-INOVED Journal has been Indexed/Abstracted/Listed by:

 

 

Managed by:

MASTER PROGRAM OF BIOLOGY EDUCATION
POSTGRADUATE PROGRAM
UNIVERSITAS LAMBUNG MANGKURAT

Jl. Brigjend H. Hasan Basry, Kampus ULM, Gedung Pascasarjana Lt.2, Kota Banjarmasin,
Kecamatan Banjarmasin Utara, Kode Pos 70123, Provinsi Kalimantan Selatan, Indonesia

 

Collaborate with:

 

Journal License:


BIO-INOVED : Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan is licensed under a 
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License