Student Worksheets Microbial Concepts Based On Urban Wetlands to Improve Critical Thinking Skills at High School Levels

Muhammad Zaini, Sri Amintarti, Aulia Ajizah, Datin Maghfirotul Nadhira, Mirna Hariati, Hidayati Hidayati

Abstract


Implementation of the 2013 curriculum has generally used recommended models, but the role of the work-sheets used in the learning process still does not facilitate students' critical thinking skills. The research aims to evaluate the validity, practicality, and effectiveness of the development worksheets on the microbial concepts based on urban wetlands to improve students' critical thinking skills. The development of work-sheets was carried out in 2 phases; preliminary research phase and prototype phase using the Tessmer design. Content validation uses a validation assessment sheet instrument. The practicality data of the contents was using an assessment sheet instrument on the worksheet structure. Practicality data (expectations and actual) were collected using a practicality sheet instrument obtained from students' responses to the contents of the worksheet. Effectiveness data (expectations and actual) are obtained based on the results of critical thinking skills, interpersonal skills (cooperation), and intra-personal skills (responsible). Data analysis techniques by calculating the percentage of validation refer to Akbar (2017), practicality test, and effectiveness test with criteria referring to Purwanto (2012). The results showed that worksheets for students were valid and were practical for users with the practicality of contents and practicality of expectations is good. Work-sheets was declared to be effectively used based on the results of the critical thinking skills, interpersonal skills (collaboration), and intra-personal skills (meticulous), and the value of the effectiveness of expectations is good categories too.

Abstrak

Implementasi Kurikulum 2013 umumnya telah menggunakan model-model yang direkomendasikan, namun peran LKPD yang digunakan dalam proses pembelajaran masih belum memfasilitasi keterampilan berpikir kritis (KBK) peserta didik. Penelitian bertujuan mengevaluasi validitas, kepraktisan,dan  keefektifan LKPD hasil pengembangan pada konsep-konsep dunia mikroba berbasis lahan basah perkotaan untuk meningkatkan keterampilan berpikir kritis peserta didik. Pengembangan LKPD dilakukan 2 fase;  fase penelitian pendahuluan dan fase prototipe dengan menggunakan desain Tessmer. Validasi isi menggunakan instrumen lembar penilaian validasi. Data kepraktisan isi menggunakan instrumen lembar penilaian terhadap struktur LKPD. Data kepraktisan (harapan dan actual) dikumpulkan menggunakan instrumen lembar kepraktisan yang diperoleh dari respon peserta didik terhadap isi LKPD. Data keefektifan (harapan dan aktual) diperoleh berdasarkan hasil KBK, keterampilan inter-personal (kerjasama) dan keterampilan intra-personal (bertanggung jawab). Teknik analisis data dengan menghitung persentase validasi mengacu pada Akbar (2017), uji kepraktisan dan uji keefektifan dengan kriteria mengacu pada Purwanto (2012). Hasil penelitian  menunjukkan bahwa LKPD valid, namun LKPD yang dikembangkan praktis digunakan dengan kepraktisan isi dan kepraktisan harapan yang berkategori baik. LKPD dinyatakan efektif  digunakan berdasarkan hasil KBK, keterampilan inter-personal (kerjasama), dan keterampilan intra-personal (teliti) maupun nilai keefektifan harapan juga berkategori baik.

Keywords


Development Research; Worksheets for Students; Critical Thinking Skills; Microbial Concepts; Wetlands

Full Text:

PDF

References


Akbar, S. 2017. Instrumen Perangkat Pembelajaran. PT. Remaja Rosdakarya Offset. Bandung.

Andriyatin R., Rosidin, U., & Suana, W. (2016). Pengembangan Lembar Kerja Siswa Model Problem Based Learning Materi Suhu dan Kalor. Jurnal Pembelajaran Fisika, 4(3): 39-50. (Online) tersedia di http://jurnal.fkip.unila.ac.id. Diakses pada tanggal 16 Agustus 2019.

Damayanti, D. S., Ngazizah, N., & Setyadi K, E. (2013). Pengembangan Lembar Kerja Siswa (LKS) Dengan Pendekatan Inkuiri Terbimbing Untuk Mengoptimalkan Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik Pada Materi Listrik Dinamis SMA Negeri 3 Purworejo Kelas X Tahun Pelajaran 2012/2013. RADIASI: Jurnal Berkala Pendidikan Fisika, 3(1), 58-62.

Daryanto., & Syaiful Karim. (2017). Pembelajaran Abad ke-21. Yogyakarta: Gava Media

Dewi, N. P. S. R., Wibawa, I. M. C., & Devi, N. L. P. L. (2017). Kemampuan berpikir kritis dan keterampilan proses dalam pembelajaran siklus belajar 7e berbasis kearifan lokal. JPI (Jurnal Pendidikan Indonesia), 6(1), 125-133.

Facione, P.A (2015). Critical Thinking: What It Is and Why It Counts (eds). Hermosa Beach, CA: Measured Reasons LLC. ISBN 13: 978-1-891557-07-1.

Facione, Peter A .2011. Critical Thinking: What It Is and Why it Counts. California. Academic Press. Insight Assessment. [online]. Tersedia: https://www. nyack.edu/files/CT_What_Why_2013.pdf. Diakses pada Tanggal 30 Juli 2019.

Hendrik, H., & Elmansyah, T. (2018). Meningkatkan Keterampilan Interpersonal Melalui Konseling Teman Sebaya Sekolah Menengah Atas Negeri 1 Segedong. JBKI (Jurnal Bimbingan Konseling Indonesia), 3(1), 22-26.

Iqbal, M. (2017). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Dengan Pendekatan Kontekstual Ditinjau dari Pemahaman Konsep dan Disposisi Matematis. (Online) tersedia di digilib.unila.ac.id. Diakses pada 1 Agustus 2019.

Kemendikbud, R. I. 2013. Kurikulum 2013, Kompetensi Dasar Sekolah Menengah Atas (SMA)/Madrasah Aliyah (MA). Jakarta.

Kusnandar, A. (2008). TIK Untuk Pembelajaran. Modul. Pusetkom. Jakarta: Depdiknas.

Majid, Abdul & Rochman, Abdul. (2015). Pendekatan Ilmiah Dalam Implementasi Kurikulum 2013. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Mayasari, H., Syamsurizal, & Maison. (2015). Pengembangan Lembar Kerja Siswa (LKS) Berbasis Karakter melalui Pendekatan Saintifik pada Materi Fluida Statik untuk Sekolah Menengah Atas. Jurnal Edu-Sains, 4(2): 30-36. (Online) tersedia di https://online-journal.unja.ac.id. Diakses pada tanggal 17 Agustus 2019.

Natalina, M., & Yusuf, Y. (2013). Penerapan Strategi Pembelajaran Inkuiri Terbimbing untuk Meningkatkan Sikap Ilmiah dan Hasil Belajar Biologi Siswa Kelas VIII7 SMP Negeri 14 Pekanbaru Tahun Ajaran 2012/2013. BIOGENESIS (Jurnal Pendidikan Sains dan Biologi), 9(2), 28-38.

National Research Council. (2011). Assessing 21st Century Skills: Summary of a Workshop. J.A. Koenig, Rapporteur. Committee on the Assessment of. 21st Century Skills. Board on Testing and Assessment, Division of Behavioral and Social Science and Education. Washington, DC: The National Academic Press.

Plomp, T. & Nieveen, N. M. (2007). An Introduction to educational design research: Proceedings of the seminar conducted at the East China Normal University, Shanghai (PR China), November 23-26, 2007. Stichting Leerplan Ontwikkeling (SLO).

Safitri, D & Zaini, M. (2016). Pengembangan Lembar Kerja Siswa Konsep Protista Untuk Melatihkan Keterampilan Proses dan Keterampilan Kinerja Kelas X Madrasah Aliyah. Prosiding Seminar Nasional "Mengubah Karya Akademik Menjadi Karya Bernilai Ekonomi Tinggi". (pp. 120-133).

Suryawati, E., Almansyahnis, Hamzah, A. & Hayati, E. (2017). Pengembangan Lembar Kerja Siswa Biologi SMA Berbasis Pendekatan Ilmiah Untuk Menngkatkan Keterampilan Berpikir Siswa. Jurnal Pendidikan Biologi, 6(2), 91-99.

Tessmer, M. (1993). Planning and Conducting Formative Evaluations. London: Routledge.

Trilling, B. & Fadel, C. (2009). 21st Century Skills: Learning for Life in Our Times. San Francisco: Jossey-Bass A Wiley Imprint

Zaini, M., & Asnida, D. J. (2016). The development of science-biology learning instrument oriented to mangrove forest for junior high school students. In Proceeding Biology Education Conference: Biology, Science, Enviromental, and Learning (Vol. 12, No. 1, pp. 134-141).

Zaini, M. (2018). Penelitian Desain Pendidikan Aplikasi Teori Ke dalam Praktik. Yogyakarta: Penebar Media Pustaka

Zulyusri, Z., Sumarmin, R. & Miswati, M. (2017). Pengembangan Soal Biologi Berbasis Literasi Sains Untuk Siswa SMA Kelas X Semester 1. Bioeducation, 1(1), 88-94.




DOI: http://dx.doi.org/10.20527/bino.v2i1.8154

Article Metrics

Abstract view : 1011 times
PDF - 1121 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 BIO-INOVED : Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

BIO-INOVED Journal has been Accredited:

 

BIO-INOVED Journal has been Indexed/Abstracted/Listed by:

 

 

Managed by:

MASTER PROGRAM OF BIOLOGY EDUCATION
POSTGRADUATE PROGRAM
UNIVERSITAS LAMBUNG MANGKURAT

Jl. Brigjend H. Hasan Basry, Kampus ULM, Gedung Pascasarjana Lt.2, Kota Banjarmasin,
Kecamatan Banjarmasin Utara, Kode Pos 70123, Provinsi Kalimantan Selatan, Indonesia

 

Collaborate with:

 

Journal License:


BIO-INOVED : Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan is licensed under a 
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License