Practicality Pocketbook “Keanekaragaman Lepidoptera Di Hutan Mangrof”

Fadil Ramadhan, Mochamad Arief Soendjoto, Dharmono Dharmono

Abstract


Students are expecting to receive contextual material to make it easier for them to understand what they have learned. The solution to support this method is a teacher must make the teaching material with local wisdom. Booklet "Keanekaragaman Lepidoptera di Hutan Mangrof" is an example of a book containing material with insight into local potential. The existence of a pocketbook with local potential will expect to make students easier for learning because the small design makes the book practical for students to use. This study aims to evaluate the practicality of the Booklet "Keanekaragaman Lepidoptera di Hutan Mangrof." The research is development research with Tessmer's formative evaluation model that focuses on the practice of the developed Pocket Book. The technique of collecting data is with the practicality of pocketbook practicality tested by students in a small group test and the actual practicalities of data collection in a field test using a student response questionnaire. The data of the practicalities questionnaire instrument has filled in then analyzed quantitatively by calculating the total score for all indicators that then analyzed with a formula to find out the practicality value. Based on the results of the practicality test, it shows that the media developed are included in the category very practice.

Abstrak

Siswa diharapkan menerima materi yang bersifat kontekstual agar lebih memudahkan mereka memahami pembelajaran. Untuk menunjang materi diperlukan sebuah bahan ajar yang bermuatan potensi lokal. Buku saku Keanekaragaman Lepidoptera di Hutan Mangrof merupakan salah satu contoh buku yang berisikan materi berwawasan potensi lokal. Adanya buku saku yang bermuatan potensi lokal diharapkan dapat mempermudah siswa dalam belajar karena desainnya yang kecil akan membuat buku tersebut praktis digunakan siswa. Penelitian ini bertujuan untuk mengevaluasi kepraktisan Buku Saku Keanekragaman Lepidoptera di Hutan Mangrof. Penelitian ini merupakan peneltian pengembangan dengan model evaluasi formatif Tessmer yang berfokus pada kepraktisan Buku Saku yang dikembangkan. Untuk. Teknik pengumpulan data kepraktisan harapan melalui angket uji kepraktisan buku saku oleh siswa pada uji kelompok kecil dan pengumpulan data kepraktisan aktual pada uji lapangan dengan menggunakan angket respon siswa. Data pada instrumen angket uji kepraktisan yang telah diisi kemudian dianalisis secara kuantitatif dengan melakukan perhitungan skor total untuk seluruh indikator yang kemudian dianalisis dengan rumus untuk mengetahui nilai kepraktisannya. Berdasarkan hasil uji kepraktisan dapat diketahui bahwa media yang dikembangkan termasuk dalam kategori sangat Praktis.


Keywords


Practicality; Pocketbook; Local Wisdom

Full Text:

PDF

References


Damayanti, A. E., Syafei, I., Komikesari, H., & Rahayu, R. (2018). Kelayakan Media Pembelajaran Fisika Berupa Buku Saku Berbasis Android Pada Materi Fluida Statis. Indonesian Journal of Science and Mathematics Education, 1(1), 63-70.

Fitrianti, Y., Afrahamiryano, A., & Nurliati, N. (2019). Pengembangan Buku Saku Biologi SMA pada Materi Sistem Ekskresi Manusia Kelas XI (Uji Coba di SMAN 2 Lembang Jaya). Eduscience Development Journal (EDJ), 1(1), 37-46.

Lestari, E., Soendjoto, M.A., & Dharmono. (2015). Reptilia di Kawasan Wisata Air Terjun Bajuin sebagai Pengayaan Materi Dunia Hewan di SMA Kelas X. Tesis.Program Studi Magister Pendidikan Biologi ULM. Banjarmasin.

Nieveen, N., & Plomp, T. (2007). Formative Evaluation in Educational Design Research (Eds). An Introduction to Educational Design Research.

MARETTA, Y. (2016). Preparing prospective teachers in integrating science and local wisdom through practicing open inquiry. Journal of Turkish Science Education, 13(2), 3-14.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R &D). Penerbit Alfabeta. Bandung.

Suwarni, E. (2015). Pengembangan Buku Ajar Berbasis Lokal Materi Keanekaragaman Laba-Laba di Kota Metro Sebagai Sumber Belajar Alternatif Biologi Untuk Siswa SMA Kelas X. Bioedukasi, 6(2), 86-92.

Tessmer. (1998). Planning and Conducting Formative Evaluations. Philadelphia: KoganPage.

Wijayanti, T.S. (2019). Pengembangan Buku Saku Biologi Berorientasi Keunggulan Lokal Untuk Meningkatkan Karakter Peserta Didik. JUPE: Jurnal Pendidikan Mandala, 4(5) Desember 2019.




DOI: http://dx.doi.org/10.20527/bino.v2i2.8551

Article Metrics

Abstract view : 176 times
PDF - 195 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 BIO-INOVED : Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

BIO-INOVED Journal has been Accredited:

 

BIO-INOVED Journal has been Indexed/Abstracted/Listed by:

 

 

Managed by:

MASTER PROGRAM OF BIOLOGY EDUCATION
POSTGRADUATE PROGRAM
UNIVERSITAS LAMBUNG MANGKURAT

Jl. Brigjend H. Hasan Basry, Kampus ULM, Gedung Pascasarjana Lt.2, Kota Banjarmasin,
Kecamatan Banjarmasin Utara, Kode Pos 70123, Provinsi Kalimantan Selatan, Indonesia

 

Collaborate with:

 

Journal License:


BIO-INOVED : Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan is licensed under a 
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License