Validity of Multimedia Peat Swamp Forest Concept Based on Problem Solving to Practice Critical Thinking Skills of Chemistry Students

Betty Agustina, Danang Biyatmoko, Aminuddin Prahatama Putra

Abstract


The wetland learning system is still conventional and lecturer-centered so that students are not accustomed to doing problem solving activities that have an impact on the lack of students' critical thinking skills. This study aims to develop multimedia learning of problem solving based peat swamp forest concepts to determine the validity of multimedia to train students' critical thinking skills. The stages carried out following the ADDIE instructional design flow include analysis, design, development, implementation and evaluation. Data collection techniques used a validation sheet instrument for two material experts from Lambung Mangkurat University and one multimedia expert from Politeknik Hasnur. Readability test was conducted on three active students who had taken a course to introduce the wetland environment in FMIPA ULM. The results showed that the multimedia learning concept of problem solving peat swamp forest to train critical thinking skills of chemistry students of FMIPA ULM Banjarbaru is very valid.

Abstrak

Sistem pembelajaran lahan basah masih bersifat konvensional dan berpusat pada dosen sehingga mahasiswa tidak terbiasa melakukan kegiatan pemecahan masalah yang berdampak pada kurangnya keterampilan berpikir kritis mahasiswa. Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan  multimedia pembelajaran konsep hutan rawa gambut berbasis problem solving untuk mengetahui bagaimana validitas multimedia untuk melatihkan keterampilan berpikir kritis mahasiswa. Tahapan yang dilakukan mengikuti alur desain instruksional ADDIE meliputi analisis, desain, pengembangan, implementasi dan evaluasi. Teknik pengumpulan data menggunakan instrumen lembar validasi terhadap dua ahli materi dari Universitas Lambung Mangkurat dan satu ahli multimedia dari Politeknik Hasnur. Uji keterbacaan dilakukan terhadap tiga mahasiswa aktif yang pernah mengambil mata kuliah pengenalan lingkungan lahan basah di FMIPA ULM. Hasil penelitian menunjukkan bahwa multimedia pembelajaran konsep hutan rawa gambut berbasis problem solving untuk melatihkan keterampilan berpikir kritis mahasiswa kimia FMIPA ULM Banjarbaru sangat valid.


Keywords


Validity; Multimedia; Peat Swamp Forest; Problem Solving; Critical Thinking Skills

Full Text:

PDF

References


Akbar, S. (2013). Instrumen Perangkat Pembelajaran. Bandung Rosdakarya Offset.

Andini, I.R. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Computer Assisted Instruction Tipe Tutorial Berbasis Problem Solving pada Materi Sistem Koordinasi untuk Meningkatkan Hasil Belajar dan Berpikir Kritis Siswa. Skripsi. Universitas Negeri Malang, Malang.

Arikunto, S. (2010). Manajemen Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta.

Branch, R.M, & Kopcha, T.J. (2014). Model Desain Pembelajaran. Handbook Penelitian Tentang Komunikasi Pendidikan dan Teknologi.

Fajriah, U. N., & Churiyah, M. (2016). Utilizing Instructional Media for Teaching Infrastructure Administration. Journal of Education and Practice, 7(6), 100-111.

Fitriansyah, M. Arifin, Y.F. & Biyatmoko, D. (2018). Validitas Buku Ilmiah Populer Tentang Echinodermata di Pulau Sembilan. Jurnal Bioedukatika. 6(1), 31-39.

Hening, P. Nurcahyo, H. Wibowo, Y. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Sistem Endokrin Berbasis Android Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Peserta Didik MA. [Abstract]. Jurusan Pendidikan Biologi, FMIPA, Universitas Negeri Yogyakarta. eprints.uny.ac.id. 29158

Batubara, H. H., & Ariani, D. N. (2016). Pemanfaatan Video sebagai Media Pembelajaran Matematika SD/MI. Muallimuna, 2(1), 47-66.

Husein, S., Herayanti, L., & Gunawan, G. (2017). Pengaruh penggunaan multimedia interaktif terhadap penguasaan konsep dan keterampilan berpikir kritis siswa pada materi suhu dan kalor. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi, 1(3), 221-225.

Lesman, D.A. Dharmono & Putra, A.P. (2018). The Effectiveness of Bamboo Scientific Book in Rampah Manjangan FallsRegion as Material Enrichment about Biological Diversity in Generating Critical Thinking Skills for High School Students. European Journal of Education Students, 4(12), 99-107.

Mardiah, S. Putra, A.P. & Winarti, A. (2018). The Practically and Effectiveness of Lesson plas Set on the Topic of Digestive system in Training the Critical Thinking Skills of Junior High School Students. European Journal of Education Studies, 4(7), 21-32.

Munawarah, L. (2017). Kemampuan Berpikir Kritis Mahasiswa Pendidikan Biologi Melalui Penyelesaian Masalah Toksikologi Lingkungan. Proceeding Biology Education Conference. 14 (1): 468.

Nugraha, A.N.C. & Muhtadi, A. (2015). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Matematika Pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar Untuk Siswa SMP kelas VIII. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 2(1), 16-31.

Plomp, T & Nieveen, N (2007). An Introduction to Educational Design Research. Proceedings of the seminar conducted at the East China Normal University, Shanghai (PR China), November 23-26.

Purwono, J. Yutmini, S. Anitah, S. (2014). Penggunaan Media Audio-Visual Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam di Sekolah Menengah Pertama Negeri 1 Pacitan. Jurnal Teknologi Pendidikan dan Pembelajaran, 2(2): 127-144.

Putra, A.P. (2019). Pendidikan Biologi dan Interpreneur (Cet. 1). Yogyakarta: Phoenix Publisher.

Putra, A.P. Huldani, & Hidayat, A.S. (2019). Learning Devices for Biological Diversity: Examining the use of Troubleshooting to Improve Student Learning Outcomes. Sys Rev Pharm, 10(1), 235-246.

Rahayu, S. (2016). Media Pembelajaran Interaktif Subnetting Berbasis Adobe Flash CS6 untuk Siswa X TKJ SMK Muhammadiyah 2 Yogyakarta. (Online diakses tanggal 29 Januari 2018).

Ruhena, Arifin, Y.F. & Putra, A.P. (2019). Perkembangan Moral Siswa SMP Tentang Permasalahan Pertanian Pasang Surut di Kabupaten Banjar Melalui Penyelesaian Masalah. BIO-INOVED. Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan, 1(1), 15-24.

Sambodo, R. A. (2014). Pengembangan Media Pembelajaran Mobile Learning (m-learning) Berbasis Android untuk siswa kelas XI SMA/MA. [Skripsi]. Yogyakarta: Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga.

Septian, R.A. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Android Konsep Pisces untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains. [Tesis]. Banjarmasin: Universitas Lambung Mangkurat.

Susilo, M. J. (2015). Analisis Kualitas Media Pembelajaran Insektarium dan Herbarium untuk Mata Pelajaran Biologi Sekolah Menengah. Jurnal Bioedukatika, 3(1), 10-15.

Sutopo, A.H. (2012). Teknologi Informasi dan Komunikasi dalam Pendidikan. Yogyakarta. Graha Ilmu.

Triyanti, M. (2015). Pengembangan Multimedia Interaktif pada Materi Sistem Saraf untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa SMA Kelas XI. Jurnal Bioedukatika, 3(2), 9-14.

Wardah, A. Biyatmoko, D. & Amintarti, S. (2016). Pengembangan Perangkat Pembelajaran IPA Topik Interaksi Makhluk Hidup Dengan Lingkungannya Menggunakan Model Pembelajaran Berdasarkan Masalah di MTsN Barabai. Jurnal Inovasi Pembelajaran, 2(1), 225-235.




DOI: http://dx.doi.org/10.20527/bino.v2i2.8900

Article Metrics

Abstract view : 158 times
PDF - 239 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 BIO-INOVED : Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

BIO-INOVED Journal has been Accredited:

 

BIO-INOVED Journal has been Indexed/Abstracted/Listed by:

 

 

Managed by:

MASTER PROGRAM OF BIOLOGY EDUCATION
POSTGRADUATE PROGRAM
UNIVERSITAS LAMBUNG MANGKURAT

Jl. Brigjend H. Hasan Basry, Kampus ULM, Gedung Pascasarjana Lt.2, Kota Banjarmasin,
Kecamatan Banjarmasin Utara, Kode Pos 70123, Provinsi Kalimantan Selatan, Indonesia

 

Collaborate with:

 

Journal License:


BIO-INOVED : Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan is licensed under a 
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License