The Cooperative Learning Model with STAD Type to Improve Science Learning Outcomes of Class IV Elementary School Students

Pardiyana Pardiyana

Abstract


The results of science learning on the concept of natural resources achieved by the fourth-grade students of Tarungin 2 Elementary School Students have not been optimal with the average score of students is below 65, the average score obtained by students is only 59.5. That is because the lecture method still dominates the learning process. Classroom action research aims to increase teacher activity, student activity, and science learning outcomes of fourth-grade elementary school students with the STAD type cooperative learning model. This research was conduct in two cycles, for three months (January-March 2020). The research subjects were 16 students, eight males, and eight females. Retrievals of data using observation techniques, tests, and questionnaires. The data analysis technique has been carrying descriptively. The results showed that the use of the STAD type cooperative learning model had increased teacher activity in managing learning, student activities during the learning process, and student learning outcomes.

Abstrak

Hasil pembelajaran IPA pada konsep sumber daya alam yang dicapai siswa kelas IV SDN Tarungin 2 selama ini belum maksimal, rata-rata nilai siswa di bawah 65, nilai yang diperoleh siswa rata-rata hanya mencapai 59,5. Hal ini disebabkan metode ceramah masih mendominasi proses pembelajaran. Penelitian tindakan kelas bertujuan meningkatkan aktivitas guru, aktivitas siswa, dan hasil belajar IPA siswa kelas IV sekolah dasar dengan model pembelajaran kooperatif tipe STAD. Penelitian dilaksanakan dua siklus, selama tiga bulan (Januari-Maret 2020). Subjek penelitian sebanyak 16 orang siswa, delapan orang laki-laki dan delapan orang perempuan. Pengambilan data dengan teknik observasi, tes, dan angket. Teknik analisis data dilakukan secara deskriptif. Hasil penelitian menunjukkan penggunaan model pembelajaran kooperatif tipe STAD telah meningkatkan aktivitas guru dalam mengelola pembelajaran, aktivitas siswa selama proses pembelajaran, dan hasil belajar siswa.

Keywords


Cooperative Learning Models; STAD; Natural Resources

Full Text:

PDF

References


Chodijah, S. (2015). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar IPA pada Konsep Sumber Daya Alam melalui Penerapan Model Pembelajaran Cooperative Tipe STAD. Laporan Penelitian Tidak Diterbitkan.

Darmiyati. (2008). Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Melalui Pendekatan Cooperative Learning Tipe STAD di SDN Pasayangan Martapura. Laporan Penelitian Tidak Diterbitkan.

Departemen Pendidikan Nasional. (2008). Laporan Penelitian Tindakan Sekolah. Jakarta: Direktorat PMPTK.

Dimyati dan Mudjiono. (2009). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.

Djuanda, D. (2006). Pembelajaran Bahasa Indonesia yang Komunikatif dan Menyenangkan. Jakarta: Depdiknas.

Harun, S. W., Abd Rahman, F., Dimyati, K., & Ahmad, H. (2006). An efficient gain‐flattened C‐band Erbium‐doped fiber amplifier. Laser Physics Letters, 3(11), 536-538.

Nasaruddin, N. (2015). Meningkatkan Hasil Belajar IPA dengan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD pada Siswa Kelas IV SDN 10/73 Arallae Kecamatan Kahu Kabupaten Bone. Publikasi Pendidikan, 5(3), 247-251.

Siami, S., Annane, D., & Sharshar, T. (2008). The encephalopathy in sepsis. Critical care clinics, 24(1), 67-82.

Suherman, E., & Winataputra, U. S. (1993). Strategi Belajar dan Mengajar Matematika. Jakarta: Depdikbud.

Supriyono, S. (2014). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar IPA melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD di SMPN 239 Jakarta. Jurnal Pengajaran MIPA, 19(2), 224-232.

Taufiq, M. (2015). Pemanfaatan Model Pembelajaran Tipe STAD untuk Meningkatkan Prestasi Belajar IPA-biologi tentang Ekskresi pada Manusia. Saintifika, 17(1), 49-68.

Zhang, Y., Collins, L., Yu, H., Baum, C. E., & Carin, L. (2003). Sensing of unexploded ordnance with magnetometer and induction data: Theory and signal processing. IEEE Transactions on Geoscience and Remote Sensing, 41(5), 1005-1015.




DOI: http://dx.doi.org/10.20527/bino.v2i2.9094

Article Metrics

Abstract view : 86 times
PDF - 129 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 BIO-INOVED : Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

BIO-INOVED Journal has been Accredited:

 

BIO-INOVED Journal has been Indexed/Abstracted/Listed by:

 

 

Managed by:

MASTER PROGRAM OF BIOLOGY EDUCATION
POSTGRADUATE PROGRAM
UNIVERSITAS LAMBUNG MANGKURAT

Jl. Brigjend H. Hasan Basry, Kampus ULM, Gedung Pascasarjana Lt.2, Kota Banjarmasin,
Kecamatan Banjarmasin Utara, Kode Pos 70123, Provinsi Kalimantan Selatan, Indonesia

 

Collaborate with:

 

Journal License:


BIO-INOVED : Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan is licensed under a 
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License