The Relationship between Inquiry Learning Model and Students’ Information Literacy Skills at SMP Negeri 5 Banjarmasin on Classification of Living Things

Lucky Aprilia Rasyida, Maya Istiyadji, Sauqina Sauqina

Abstract


One of the goals of Gerakan Literasi Sekolah was to develop the information literacy skills needed by students to be more critical in receiving and using information because along with the progress of the information age it becomes infinite. This study aims to determine the relationship between inquiry learning models and information literacy of students at SMP Negeri 5 Banjarmasin on the classification of living things. This research is a quasi experiment that uses 7th grade as a population and the sample is selected based on purposive sampling. The data were collected by tests (pretest and posttest) and assessments on student worksheets. The analysis technique used: 1) paired t-test to determine differences in the test results of each class. 2) Unpaired t-test to determine the difference in postest between two classes. 3) correlation test to determine the relationship between the two variables. The results show that there is a significant increase in the test scores in the experimental class of 36.7 and 23.7 in the control class and the postest score of the experimental class is greater 2.97. The correlation test show that percentage of the relationship between the two variables is 88.6%, this means that inquiry learning models has a positive effect on students' information literacy skills.

Abstrak

Gerakan literasi Sekolah yang digagas oleh pemerintah memiliki tujuan salah satunya yaitu mengembangkan kemampuan literasi informasi yang diperlukan siswa agar menjadi lebih kritis dalam menerima maupun menggunakan informasi karena, seiring dengan kemajuan zaman informasi menjadi tak terbatas. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui hubungan antara hasil pembelajaran inkuiri dengan literasi informasi siswa di SMPN 5 Banjarmasin pada materi klasifikasi makhluk hidup. Penelitian ini merupakan quasi experiment yang menggunakan seluruh kelas 7 sebagai populasi dan sampel dipilih berdasarkan teknik purposive sampling. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah tes (pretest dan posttest) serta dilakukan penilaian terhadap hasil kerja siswa selama pembelajaran berlangsung. Tahap analisis data diantaranya: 1) uji-t berpasangan untuk mendapatkan perbedaan pretest dan postest masing-masing kelas. 2) Uji-t tidak berpasangan untuk mengetahui perbedaan postest kedua kelas. 3) uji korelasi untuk mengetahui hubungan model pembelajaran inkuiri dengan keterampilan literasi informasi siswa. Adapun dari hasil analisis menunjukkan adanya peningkatan yang signifikan skor pretest ke postest pada kelas eksperimen sebesar 36,7 dan 23,7 pada kelas kontrol serta terdapat perbedaan nilai postest kelas ekperimen sebesar 2,97 lebih besar dari kelas kontrol. Berdasarkan uji korelasi, persentase hubungan pembelajaran inkuiri dengan keterampilan literasi informasi yaitu 88,6% sehingga hal ini menunjukkan bahwa penggunaan model pembelajaran inkuiri berpengaruh positif terhadap keterampilan literasi informasi siswa.

Keywords


Information literacy skill; Inquiry learning model; Students; Correlation

Full Text:

PDF

References


American Library Association. (2000). Information literacy competency standards for higher education. Community and Junior College Libraries, 9(4), 63–67. https://doi.org/10.1300/J107v09n04_09

Anggareni, N. W., Ristiati, N. P., and Widiyanti, N. L. P. M. (2013). Implementasi Strategi Pembelajaran Inkuiri Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Dan Pemahaman Konsep IPA Siswa SMP. E-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha, 3, 1–11.

Azhari, M. (2008). Pengaruh Strategi Pembelajaran Inkuiri dan Adopsi Informasi terhadap Hasil Belajar Teknologi Informasi dan Komunikasi Siswa MTs Negeri Stabat. Universitas Negeri Medan.

Kadir. (2017). Statistika Terapan: Konsep, COntoh dan Analisis Data dengan program SPSS/Lisrel dalam Penelitian. Rajawali Press.

Kemendikbud. (2016). Desain Induk Gerakan Literasi Sekolah. Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Lai, K. S., and Kong, N. W. (2007). Integration of Information Literacy to Sustain a Learning Culture in The Teaching and Learning of Science.

Leung, L. (2010). Effects of Internet Connectedness and Information Literacy on Quality of Life. Social Indicators Research, 28:273-290. https://doi.org/10.1007/s11205-009-9539-1

Lintuman, A., and Wijaya, A. (2020). Keefektifan Model Pembelajaran Berbasis Inkuiri Ditinjau Dari Prestasi Belajar Dan Kepercayaan Diri Dalam Belajar Matematika Siswa SMP. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 7(1), 13–23.

Masyithah, D. C., Jufrida, and Pathoni. (2017). Pengembangan Multimedia Fisika Berbasis Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Dengan Menggunakan Adobe Flash Cs6 Pada Materi Fluida Dinamis Untuk Siswa Sma Kelas Xi. Jurnal EduFisika, 2(1), 51–60.

Purnamawati, D., Ertikanto, C., and Suyatna, A. (2017). Keefektifan Lembar Kerja Siswa Berbasis Inkuiri untuk Menumbuhkan Keterampilan Berpikir Tingkat Tinggi. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-BiRuNi, 6(2), 209–219.

Riyadi, U. (2008). Model Pembelajaran Inkuiri dengan Kegiatan Laboratorium untuk Mengingkatkan Keterampilan berpikir Kritis Siswa pokok Bahasan Fluida Statis. Univerrsitas Negeri Semarang.

Rutherford, A. (2001). Introducing Anova and Ancova: A GLM Approach. In SAGE Publications Ltd.

Sanjaya, W. (2012). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Kencana Perdana Media Group.

Smith, J. K., Given, L. M., Julien, H., Ouellette, D., and DeLong, K. (2013). Information literacy proficiency: Assessing the gap in high school students’ readiness for undergraduate academic work. Library and Information Science Research, 35:88-96. https://doi.org/10.1016/j.lisr.2012.12.001

Street, D. L. (1995). Controlling extraneous variables in experimental research: a research note. Accounting Education, 4(2), 169–188. https://doi.org/10.1080/09639289500000020

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitaif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta. https://doi.org/10.1007/s13398-014-0173-7.2

The National Literacy Trust. (2017). What is Literacy? National Literacy Trust. https://literacytrust.org.uk/information/what-is-literacy/

Webber, S., and Johnston, B. (2000). Conceptions of information literacy: New perspectives and implications. Journal of Information Science, 26 (6):381-397. https://doi.org/10.1177/016555150002600602




DOI: http://dx.doi.org/10.20527/bino.v3i1.9129

Article Metrics

Abstract view : 120 times
PDF - 153 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 BIO-INOVED : Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

BIO-INOVED Journal has been Accredited:

 

BIO-INOVED Journal has been Indexed/Abstracted/Listed by:

 

 

Managed by:

MASTER PROGRAM OF BIOLOGY EDUCATION
POSTGRADUATE PROGRAM
UNIVERSITAS LAMBUNG MANGKURAT

Jl. Brigjend H. Hasan Basry, Kampus ULM, Gedung Pascasarjana Lt.2, Kota Banjarmasin,
Kecamatan Banjarmasin Utara, Kode Pos 70123, Provinsi Kalimantan Selatan, Indonesia

 

Collaborate with:

 

Journal License:


BIO-INOVED : Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan is licensed under a 
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License