Contents Practicality of the Popular Ethnobotany Scientific Book of Gliricidia maculata in the Tamiang Hill Forest Area, Tanah Laut Regency
Abstract
The teaching materials need to see the reader's ability for how to understand the intent, to know the feasibility, and also for improvement practical content. This study wants to describe the contents practicality of popular scientific book on the ethnobotany’s Gliricidia maculata as supporting material for ethnobotany courses in biology education, FKIP ULM Banjarmasin. Ethnobotany popular scientific book refers to Tessmer Formative Evaluation with the steps on content practicality using individual tests (one to one) and also the content practicality assessment instrument too. The research subjects were 3 students of Biology Education FKIP ULM Banjarmasin who had passed the ethnobotany course and for the average result has 3.6 with very good criteria. Teaching materials that accordance with student characteristics allow more contextual learning experience, complete learning experience, developed according to the student conditions and implementation based on indicator as guidance.
Abstrak
Bahan ajar yang dikembangkan perlu melihat kemampuan pembaca dalam memahami maksud yang ingin disampaikan, mengetahui keterlaksanaan dan kemudahan penggunaan bahan ajar untuk penyempurnaan melalui suatu kepraktisan isi. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan kepraktisan isi buku ilmiah populer etnobotani tumbuhan Gliricidia maculata sebagai materi penunjang mata kuliah etnobotani di pendidikan biologi FKIP ULM Banjarmasin. Buku ilmiah populer etnobotani sebagai bahan ajar dikembangkan melalui Evaluasi Formatif Tessmer dengan tahap yang dilakukan pada kepraktisan isi menggunakan uji perorangan (one to one) serta instrumen penilaian kepraktisan isi juga mengacu pada Tessmer. Subjek penelitian merupakan 3 orang mahasiswa Pendidikan Biologi FKIP ULM Banjarmasin yang dinyatakan telah lulus mata kuliah etnobotani. Hasil rata-rata kepraktisan isi buku ilmiah populer memiliki nilai 3,6 dengan kriteria sangat baik. Bahan ajar yang sesuai dengan kondisi mahasiswa dapat membuat pengalaman belajar yang semakin kontekstual, pengalaman belajar yang utuh, serta dikembangkan sesuai kebutuhan mahasiswa dan keterlaksanaan ditentukan berdasarkan indikator yang dijadikan pedoman.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Aisyi, F.K., S. Elvyanti, T. Gunawan, and E. Mulyana. (2013). Pengembangan Bahan Ajar TIK SMP Mengacu pada Pembelajaran Berbasis Proyek. Jurnal Invotec, 9(2): 117-128.
Alkatiri, I.J. (2012). Pengembangan Handout Berbasis Kontekstual untuk Pembelajaran Kimia Materi Makromolekul sebagai Sumber Belajar Mandiri Peserta Didik Kelas XII SMA/MA. Skripsi Sarjana. Universitas Negeri Yogyakarta.
Asyhar. (2012). Kreatif Mengembangkan Media Pembelajaran. Referensi, Jakarta.
Dalman. (2014). Menulis Karya Ilmiah. Rajawali Pers, Jakarta.
Hidayati, N. (2016). Pengembangan Perangkat Pembelajaran IPA Topik Energi Dalam Sistem Kehidupan di Madrasah Tsanawiyah. JINoP (Jurnal Inovasi Pembelajaran), 2(2): 389-399.
Irwandi, A. Winarti, and M. Zaini. (2019). Kepraktisan Buku Ilmiah Populer tentang Penyu untuk Siswa SMA Kawasan Pesisir. Prosiding Seminar Nasional Lingkungan Lahan Basah, Vol. 4, No. 3: 548-554.
Miles, M. B., and Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded source book. Sage, London.
Plomp, T., Nieveen, N., Gustafson, K., Branch, R. M., and van den Akker, J. (2007). An Introduction to Educational Design Research SLO, Netherlands Institute for Curriculum Development. Proceedings of the Seminar Conducted at the East China Normal University: Shanghai.
Plomp, T., Nieveen, N., Gustafson, K., Branch, R. M., and van den Akker, J. (1999). Design Approaches and Tools in Education and Training. Kluwer Academic Publisher, London.
Rakedzon, T. and A. Baram-Tsabari. (2016). To Make a Long Story Short: A Rubric for Assessing Graduate Students Academic and Popular Science Writing Skills. Assessing Writing, Elsevier Inc.
Schirrmacher, A. (2009). Communicating Science in 20th Century Europe, A Survey on Pesearch and Comparative Perspectives. Max-Planck-Institut fur Wissenschaftsgeschicte:Max Planck Institute for the History of Science.
Situmorang, R. P. (2016). Analisis Potensi Lokal untuk Mengembangkan Bahan Ajar Biologi di SMA Negeri 2 Wonosari. Jurnal Pendidikan Sains Universitas Muhammadiyah Semarang, 4(1): 51-57.
Suryani, D., Nur. M., and Wasis, W. (2017). Pengembangan Prototipe Perangkat Pembelajaran Fisika SMK Model Inkuiri Terbimbing Materi Cermin untuk Melatihkan Keterampilan Berpikir Kritis. JPPS: Jurnal Penelitian Pendidikan Sains, 6(1): 1175-1183.
Tessmer, M. (1998). Planning and Conducting Formative Evaluations Improving the Quality of Education and Training. Kogan Page, London.
DOI: http://dx.doi.org/10.20527/bino.v3i1.9348
Article Metrics
Abstract view : 1237 timesPDF - 527 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2021 BIO-INOVED : Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Managed by: |
Journal License: |