Development of Popular Scientific Book on the Type of Shrimp in Coastal Waters of Tabanio for Enhancing Critical Thinking Skills of Senior High School Students
Abstract
This development research is intended to describe the results of the development of a popular scientific book on shrimp species in the coastal waters of Tabanio, including validity, practicality, and effectiveness. The development design used was a design of Tessmer adaptation, including self-evaluation, expert testing, individual testing, and only up to small group tests. The object of research was a popular scientific book developed. Simultaneously, the research subjects consisted of 3 lecturers of Master Education of Biology, Lambung Mangkurat University, and five senior high school students of Abdul Kadir Panyipatan. Data were collected using the techniques of observation, questionnaires, and tests. The results showed that a popular scientific book was declared very valid based on expert validation results, while based on individual tests, the popular scientific book was declared very good. The popular science book that has been developed was considered practical because the results of student responses are 96.5% with very practical criteria. The result of the implementation of the popular science book was an average of 93.3%. The popular scientific book was declared effective because students' critical thinking skills increased in the Small Group, with 94.5% and N-Gain of 0.8 on high criteria. This popular scientific book has a systematic and structured writing flow. This book contains a discussion with high values of local potential. The design used is simple but easy to understand, and includes species identification, and displays original images taken directly from the coastal forest of Tabanio. All of these are the hallmarks of this popular science book.
Abstrak
Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan validitas, kepraktisan, dan keefektifan pengembangan buku ilmiah populer jenis udang di perairan pesisir Tabanio. Metode penelitian ini menggunakan model pengembangan Plomp dan Nieveen yang dibatasi pada tahap prototyping phase dimana evaluasi formatif berdasarkan Tessmer yang terdiri dari evaluasi diri, pendapat ahli, uji perorangan, dan hanya sampai uji kelompok kecil. Objek dalam penelitian ini ialah buku ilmiah populer yang dikembangkan, sedangkan subjek penelitian terdiri dari 3 dosen Magister Pendidikan Biologi ULM dan 5 siswa SMA Abdul Kadir Panyipatan. Teknik pengumpulan data dilakukan dengan observasi, angket dan tes. Hasil penelitian menunjukan buku ilmiah populer dinyatakan sangat valid berdasarkan hasil validasi ahli, sedangkan berdasarkan uji perorangan buku ilmiah populer ini dinyatakan sangat baik. Buku ilmiah populer yang telah dikembangkan dinyatakan praktis karena hasil respon siswa sebesar 96,5% dengan kriteria sangat praktis, dan hasil keterlaksanaan Buku ilmiah populer rata-rata 93,3%. Buku ilmiah populer dinyatakan efektif karena hasil kemampuan berpikir kritis siswa yang mengalami peningkatan pada Small Group dengan rata-rata 94,5% dan N-Gain sebesar 0,8 pada kriteria tinggi. Oleh karena itu, buku ilmiah populer “Jenis Udang di Perairan Pesisir Tabanio” ini dapat digunakan sebagai bahan pengayaan untuk melatihkan kemampuan berpikir kritis siswa SMA.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Arsyad, A. (2011). Media Pembelajaran. Cetakan ke-15. Jakarta: Rajawali Pers.
Barnawi & Arifin, M. (2015). Teknik Penulisan Karya Ilmiah. Ar-Ruzz Media: Yogyakarta.
Brahim, K.T. (2007). Peningkatan Hasil Belajar Sains Siswa Kelas IV Sekolah Dasar, Melalui Pemanfataan Sumber Daya Alam Hayati di Lingkungan Sekitar. Jurnal Pendidikan Penabur 9(6), 37-49.
Emda, A. (2011). Pemanfaatan media dalam pembelajaran biologi di sekolah. JURNAL ILMIAH DIDAKTIKA: Media Ilmiah Pendidikan dan Pengajaran, 12(1), 149-162.
Hamalik, O. (1995). Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.
Hartati, R., & Sholihin, H. (2015). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Melalui Implementasi Model Problem Based Learning (PBL) Pada Pembelajaran IPA Terpadu Siswa SMP. In Prosiding Simposium Nasional Inovasi dan Pembelajaran Sains 2015, 505-508.
Ibrahim, M & Subali, B. (2017). Pengembangan Bahan Ajar & Pengembangan Instrument Pengukuran Pembelajaran Biologi. ULM Press: Banjarmasin.
Jannah, D. F., & Dwiningsih, K. (2013). Kelayakan Buku Ajar Kimia Berorientasi Quantum Learning Pada Materi Pokok Kimia Unsur Untuk Siswa Kelas XII SMA (Feasibility Of Chemistry Textbook Oriented Quantum Learning In The Matter Of Chemical Elements For Class Xii High School). Unesa Journal of Chemical Education, 2(2), 163-170.
Khairoh, L, Rusilowati, A, & Nurhayati, S. (2014). Pengembangan Buku Cerita Ipa Terpadu Bermuatan Pendidikan Karakter Peduli Lingkungan Pada Tema Pencemaran Lingkungan. Unnes Science Education Journal 3(2), 519-527.
LIPI. (2012). Pedoman Karya Tulis Ilmiah. Peraturan Kepala Lembaga Ilmu Pengetahuan Indonesia Nomor 04/E/2012. Lembaga Ilmu Pengetahuan Indonesia.
Munadi, Y. (2008). Media Pembelajaran. Jakarta: Gaung Persada Press.
Monica, M., & Luzar, L. C. (2011). Efek Warna dalam Dunia Desain dan Periklanan. Humaniora, 2(2), 1084-1096.
Nurjanah, A. K., Sajidan, S., & Karyanto, P. (2016). Pengembangan Modul Biologi Berbasis Model Guided Inquiry Laboratory Pada Materi Bioteknologi. Inkuiri, 5(3), 26-39.
OECD Programme for International Student Assessment. 2017. PISA 2015 Released Field Trial Item Kognitif. Doc: CY6_TST_PISA 2015 FT Released Cognitive Items.
Pammai, K. (2014). Studi Keanekaragaman Anggrek di Kabupaten Merauke untuk Pengembangan Buku Ilmiah Populer sebagai Upaya Pelestarian Sumber Daya Lokal bagi Masyarakat di Kabupaten Merauke. Tesis. Program Studi Pendidikan Biologi, Pascasarjana, Universitas Negeri Malang: Malang.
Prayitno, L.L, Sulistyawati,I & Wardani, I.S. (2016). Profil Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SD di Kecamatan Bulak. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 1(2), 67-74.
Putra, A.P & Hidayati R. (2017). “Validity of Poster on the Characteristics of Candida sp. in the Water of Campus Toilet”. 5th South East Asia Development Research (SEA-DR) International Conference: 212-216. https://www.atlantis-press.com/proceedings/seadric-17/25877137
Plomp, T., & Nieveen, N. (2007). An introduction to educational design research. The Seminar Conducted at the East China Normal University, Shanghai (PR China), Vol 3, pp. 1-129.
Ripani, M.. Putra, A.P. & Dharmono. (2018). “The Practicality and Effectiveness of Lesson Plan Set on Natural Science Subject in Training the Critical Thinking Skills of Junior High School Students”. European Journal of Education Studies, 4(7), 87-96.
Setiawan, M. E. (2017). Pengembangan Buku Ilmiah Populer Untuk Masyarakat Pecinta Alam Melalui Eksplorasi Tumbuhan Survival di Kawasan Taman Nasional Bromo Tengger Semeru. Tesis. Program Studi Pendidikan Biologi, Pascasarjana, Universitas Negeri Malang: Malang.
Suherli. (2008). Pedoman Penulisan Buku Nonteks (Buku Pengayaan, Referensi, dan Panduan Pendidik). Pusat Perbukuan Departemen Pendidikan Nasional: Jakarta.
Suswina, M. (2016). Hasil Validitas Pengembangan Bahan Ajar Bergambar Disertai Peta Konsep Untuk Pembelajaran Biologi SMA Semester 1 Kelas XI. Ta'dib, 14(1), 44-51.
Sudjana & Rivai (2011) Sudjana, N & Rivai, A. (2011). Media Pengajaran. Bandung: Sinar Baru Algensindo.
Tessmer, M. (1998). Planning and ConductingFormative Evaluations: Improving the quality of education and training. Kogan Page: London.
Victorino, D. (2004). Global Responsibility and Local Knowledge System Conference held in Egypt.
DOI: http://dx.doi.org/10.20527/bino.v3i1.9555
Article Metrics
Abstract view : 558 timesPDF - 339 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2021 BIO-INOVED : Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Managed by: |
Journal License: |