Effectivity of Popular Scientific Book “Pteridophyta in Area Loksado” to Improve Students ‘Critical Thinking Skills

Anna Ridhana, Atiek Winarti, Badruzsaufari Badruzsaufari

Abstract


Critical thinking is one of the skills that must be developed in the world of education. Students' critical thinking can be improved by optimizing learning, one of which is developing textbooks in the form of popular scientific books. Learning resources can be developed by utilizing the environment around students or locally based. The environment is a very rich source of learning following the demands of the curriculum. In this research, a popular scientific book on the diversity of ferns in the Haratai Loksado waterfall was developed. This study aims to develop popular scientific books based on the local potential to test the effectiveness of popular scientific books in improving students' critical thinking skills. This research is a research development research with formative evaluation using the Tessmer design. The effectiveness was tested at MAN 1 HSS with data on the effectiveness of popular scientific books seen from the average results of evaluation scores and practical results before and after being given popular scientific books. The results of the improvement in critical thinking skills and student learning outcomes were classified as high, namely at the third meeting with the acquisition of 93%. The increase occurred at each meeting as evidenced by the N-gain from the 1st to 3rd meeting with the high category with a value of 0.8.

Abstrak

Berpikir kritis adalah salah satu keterampilan yang harus dikembangkan oleh pendidikan. Berpikir kritis siswa dapat ditingkatkan dengan mengoptimalkan pembelajaran, salah satunya mengembangkan buku teks berupa buku ilmiah populer. Sumber belajar dapat dikembangkan dengan memanfaatkan lingkungan sekitar atau lokal siswa. Menurut persyaratan kursus, lingkungan merupakan sumber belajar yang sangat kaya. Dalam penelitian ini, dikembangkan buku ilmiah populer tentang keanekaragaman paku di kawasan air Terjun Haratai Loksado. Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan buku ilmiah populer berbasis potensi lokal untuk menguji keefektifan buku ilmiah populer dalam meningkatkan keterampilan berpikir kritis siswa. Kajian ini merupakan kajian penelitian dan pengembangan evaluasi formatif yang dirancang oleh Tessmer. Uji validitas dilakukan pada MAN 1 HSS yang menggunakan data validitas buku ilmiah populer, data diperoleh dari nilai evaluasi sebelum dan sesudah memperoleh buku ilmiah populer serta rata-rata hasil magang. Peningkatan kemampuan berpikir kritis dan hasil belajar siswa tergolong tinggi, yaitu 93% pembelajaran diperoleh pada pertemuan ketiga. N gain (kategori 0.8) dari pertemuan ke-1 sampai ke-3 mengalami peningkatan di setiap pertemuan yang merupakan hasil dari kenaikan tersebut.

Keywords


Effectivity; Popular Scientific Book; Critical Thinking Skills; Local Wisdom; Pterydophyta

Full Text:

PDF

References


Azwar, S. (2011). Sikap Manusia Teori dan Pengukurannya. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Asnida, D.J. and Zaini. M (2016). The Development of Science-Biology Learning Instrument Oriented to Mangrove Forest for Junior High School Students. In Proceeding Biology Education Conference: Biology, Science, Environmental, and Learning (Vol. 12, No. 1, pp. 134-141).

Çorlu, M.A. and Çorlu, M.S., (2012). Scientific Inquiry Based Professional Development Models in Teacher Education. Educational Sciences: Theory and Practice, 12(1), pp.514-521.

Dalman. (2014). Menulis Karya Ilmiah. Rajawali Perss: Jakarta

Duron, R. (2006). Critical Framework for Any Discipline. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 17(2), pp. 160-166.

Ennis, R. H. (2011). The Nature of Critical Thinking: An Outline of Critical Thinking Dispositions and Abilities. The University of Illinois. Access by (http://faculty.education.illinois.edu/ Pada 20 November 2019.

Hake, R.R. (1999). Analyzing change/gain scores. Dept. Of physics Indiana university. Http//physics.indiana.edu.

Irwandi. (2018). Pengembangan Buku Ilmiah Populer tentang Jenis Penyu dan Pelestariannya Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SMA Kawasan Pesisir. Program Studi Pendidikan Biologi. Tesis. Pascasarjana, Universitas Lambung Mangkurat: Banjarmasin.

Khanafiyah, S., and Yulianti, D. (2013). Model problem based instruction pada perkuliahan fisika lingkungan untuk mengembangkan sikap kepedulian lingkungan. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia, 9(1), pp. 35-42.

Kerkman, D.D. and Johnson, A.T., (2014). Challenging Multiple-Choice Questions to Engage Critical Thinking. InSight: A Journal of Scholarly Teaching, 9, pp.92-97.

Lambertus. (2009). Pentingnya Melatih Keterampilan Berpikir Kritis dalam Pembelajaran Matematika di SD. Forum Kependidikan, 28(2), pp. 136-142

Handayanti, Maya. (2019). Pengembangan Buku Ilmiah Populer “Famili Arecace” untuk Melatihkan Keteramppilan Berpikir Kritis Siswa SMA. Tesis. Program Studi Pendidikan Biologi. Pascasarjana, Universitas Lambung Mangkurat: Banjarmasin.

Peraturan Pemerintah Republik Indonesia. (2013). Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 65 Tahun 2013 tentang Standar Proses Pendidikan. Pesiden Republik Indonesia: Jakarta.

Pusparatri, R.K.D., (2012). Strategi pembelajaran berbasis masalah untuk meningkatkan kemampuan berpikir kritis siswa. Jurnal Ilmiah Guru Caraka Olah Pikir Edukatif, 16(2), pp. 26-35

Rosnawati, R. (2009). Enam Tahapan Aktivitas dalam Pembelajaran Matematika untuk Mendayagunakan Berpikir Tingkat Tinggi Siswa. In Proceeding National Conference: Penelitian, Pendidikan dan Penerapan MIPA Fakultas MIPA, Universitas Negeri Yogyakarta.

Sanjaya, Wina. (2013). Perencanaan & Desain Sistem Pembelajaran. Kencana: Jakarta.

Sugiono. (2013). Metode Penelitian Pendidikan. Alfabeta: Bandung.

Susantini, E., and Lisdiana, L. (2012). Pengembangan Petunjuk Praktikum Genetika untuk Melatih Keterampilan Berpikir Kritis. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 1(2), pp. 102-108.

Tessmer. (1993). Planning and Conducting Formative Evaluations. Philadelphia: Kogan Page.

Wardani, I.G.A.K, (2017). Teknik Menulis Karya Ilmiah. Jakarta: Universitas Terbuka.

Yustyan, S., Widodo, N., and Pantiwati, Y. (2015). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Dengan Pembelajaran Berbasis Scientific Appoach Siswa Kelas X SMA Panjura Malang. Jurnal Pendidikan Biologi Indonesia, 1(2), pp. 240-254.

Zuriah, N., Sunaryo, H. and Yusuf, N., (2016). IbM guru dalam pengembangan bahan ajar kreatif inovatif berbasis potensi lokal. Jurnal Dedikasi, 13(1), pp. 39-49.




DOI: http://dx.doi.org/10.20527/bino.v3i1.9909

Article Metrics

Abstract view : 71 times
PDF - 35 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 BIO-INOVED : Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

BIO-INOVED Journal has been Accredited:

 

BIO-INOVED Journal has been Indexed/Abstracted/Listed by:

 

 

Managed by:

MASTER PROGRAM OF BIOLOGY EDUCATION
POSTGRADUATE PROGRAM
UNIVERSITAS LAMBUNG MANGKURAT

Jl. Brigjend H. Hasan Basry, Kampus ULM, Gedung Pascasarjana Lt.2, Kota Banjarmasin,
Kecamatan Banjarmasin Utara, Kode Pos 70123, Provinsi Kalimantan Selatan, Indonesia

 

Collaborate with:

 

Journal License:


BIO-INOVED : Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan is licensed under a 
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License