The Development of the Poaceae Family Scientific Book in the Tabanio Beach Forest on Students' Creative Thinking Ability

Nurul Hikmah, Dharmono Dharmono, Atiek Winarti

Abstract


The evaluation of students' creative thinking has not been optimal, the use of books in the Higher Plant Botany course at the Biology Education Faculty of ULM in the Poaceae family sub-material based on creative thinking is still limited, so enrichment teaching materials are needed by utilizing local potential and using aspects of thinking creative. The scientific book development model adapted Tessmer's formative evaluation which was limited to self-evaluation, expert review of 3 ULM Master of Biology Education lecturers which included material experts, linguists and media experts, one-to-one evaluation and small group evaluation which included 8 undergraduate students of Biology Education FKIP ULM who have passed the Higher Plant Botany course. The assessment given by experts to scientific books obtained valid criteria (3.59). Respondents' assessment of the practicality of the content obtained very good criteria (88.89%). Respondents' assessment of the practicality of expectations obtained very good criteria (83%). The observer's assessment on the fulfillment of expectations obtained very good criteria (82%). Assessment of the effectiveness of expectations obtained high criteria (80.80) and increased creative thinking skills at three meetings obtained moderate N-gain criteria. Scientific books are declared valid, practical and effective.

Abstrak

Belum optimalnya evaluasi berpikir kreatif mahasiswa, penggunaan buku pada mata kuliah Botani Tumbuhan Tinggi di S1 Pendidikan Biologi FKIP ULM pada sub-materi Famili Poaceae berbasis berpikir kreatif yang masih terbatas, sehingga diperlukan bahan ajar pengayaan dengan memanfaatkan potensi lokal dan menggunakan aspek-aspek berpikir kreatif. Model pengembangan buku ilmiah mengadaptasi evaluasi formatif Tessmer yang dibatasi hanya pada self evaluation, expert review dari 3 dosen Magister Pendidikan Biologi ULM yang meliputi ahli materi, ahli bahasa dan ahli media, one-to-one  evaluation dan small group evaluation yang meliputi 8 mahasiswa S1 Pendidikan Biologi FKIP ULM yang telah lulus mata kuliah Botani Tumbuhan Tinggi. Penilaian yang diberikan ahli terhadap buku ilmiah memperoleh kriteria valid (3,59). Penilaian responden pada kepraktisan isi memperoleh kriteria yang sangat baik (88,89%). Penilaian responden pada kepraktisan harapan memperoleh kriteria sangat baik (83%). Penilaian observer pada keterlaksanaan harapan memperoleh kriteria sangat baik (82%). Penilaian keefektifan harapan memperoleh kriteria tinggi (80,80) serta peningkatan kemampuan berpikir kreatif pada tiga pertemuan memperoleh kriteria N-gain sedang. Buku ilmiah dinyatakan valid, praktis dan efektif.


Keywords


Creative thinking; Scientific books; Poaceae Family; Development Research

Full Text:

PDF

References


Akbar, S. (2013). Instrumen Perangkat Pembelajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Annurahman. (2009). Belajar dan Pembelajaran. Bandung: Alfabeta.

Darmawan. (2014). Mitigasi Bencana Sebagai Bahan Pembelajaran IPA dan IPS pada Kurikulum 2013 untuk Jenjang Pendidikan Dasar Kelas 5. Jurnal Pedagogia, 8(1), 322-329.

Dasuki, U A (1994) Sistematik Tumbuhan Tinggi. Pusat Antar Universitas Bidang Ilmu Hayati Institut Teknologi Bandung, Bandung.

Gultom, S. (2012). Pedoman Penulisan Buku Ajar Peningkatan Kompetensi Pendidik Pendidikan Nonformal. Jakarta: Kemendikbud.

Fajeriadi, H., Zaini, M., and Dharmono, D. (2019). Validity of the Gastropods Popular Scientific Book in the Pulau Sembilan Kotabaru Coastal Area for High School Students. Journal of Biology Education, 8(2), 142-149.

Hamidah, S., and Palupi, S. (2012). Peningkatan Soft Skills Tanggung Jawab dan Disiplin Terintegrasi Melalui Pembelajaran Praktik Patiseri. Jurnal Pendidikan Karakter, 2(2), 143-152.

Hatimah, I. (2006). Pengelolaan pembelajaran berbasis potensi lokal di PKBM. Mimbar pendidikan, 1(25), 39-45.

Lutfiasari, N (2019). Pengembangan buku ilmiah populer famili myrtaceae dalam meningkatkan kemampuan berpikir kritis mahasiswa. Thesis. Lambung Mangkurat University. Unpublished.

Marzani, 2011, Penerapan e-learning Berbasis moodle Untuk Meningkatkan Penguasaan Konsep dan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa pada Konsep Cahaya di SMP. Thesis. UPI Bandung, tidak diterbitkan.

Muyana, S. (2018). Prokrastinasi akademik dikalangan mahasiswa program studi bimbingan dan konseling. Counsellia: Jurnal Bimbingan dan Konseling, 8(1), 45-52.

Putra, D.R., Rinanto.Y, Dwiastuti.S, Irwan.I. (2016). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa melalui Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing pada Siswa Kelas XI MIA 1 SMA Negeri Colomadu Karanganyar Tahun Pelajaran 2015/2016. Proceeding Biology Education Conference (ISSN: 2528-5742), Vol 13, No. 1: 330-334.

Rahmat, H. S. W. S. R. (2004). Kontrol Diri Dan Kecenderungan Kecanduan Internet. Humanitas: Jurnal Psikologi Indonesia, 1(1), 24526.

Riyadi, A.S. (2017). Kemampuan Berpikir Kreatif Mahasiswa Pendidikan Biologi dalam Penyelesaian Masalah Ekologi Hewan. Thesis. Lambung Mangkurat University. Unpublished.

Steenis, C.G.G.J., Hoed, G. den/Bloembergen, S. and Eyma, P.J (2008). Flora: Untuk sekolah di Indonesia (12th ed.) (Moeso Surjowinoto, Penerjemah.). Jakarta: Pradnya Paramita.

Suyono, S. and Hariyanto, H. (2011). Belajar dan Pembelajaran. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Tessmer, M. (1998). Planning and Conduction Formative Evaluations, Improving the Quality of Education and Training. Kogan Page: London.

Utami, S. (2018). Penggunaan Media Gambar untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas III Sekolah Dasar. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(1), 137-148.

Yuliani, A. (2017). Kemampuan Berpikir Kreatif Mahasiswa Pendidikan Biologi dalam Penyelesaian Masalah Ekologi Hewan. Thesis of Lambung Mangkurat University. Unpublished.




DOI: http://dx.doi.org/10.20527/bino.v3i2.9932

Article Metrics

Abstract view : 176 times
PDF - 58 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 BIO-INOVED : Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

BIO-INOVED Journal has been Accredited:

 

BIO-INOVED Journal has been Indexed/Abstracted/Listed by:

 

 

Managed by:

MASTER PROGRAM OF BIOLOGY EDUCATION
POSTGRADUATE PROGRAM
UNIVERSITAS LAMBUNG MANGKURAT

Jl. Brigjend H. Hasan Basry, Kampus ULM, Gedung Pascasarjana Lt.2, Kota Banjarmasin,
Kecamatan Banjarmasin Utara, Kode Pos 70123, Provinsi Kalimantan Selatan, Indonesia

 

Collaborate with:

 

Journal License:


BIO-INOVED : Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan is licensed under a 
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License