The Effectiveness of Quiz-Assisted Particle Dynamics E-Module in Practicing Problem-Solving Ability

Dina Selvia, Abdul Salam M, Surya Haryandi, Mohd Ali Ibrahim

Abstract


The lack of problem-solving skills students possess impacts the low completion of physics description questions in class. The purpose of this study is to determine the effectiveness of the e-module with the help of questions to train students' problem-solving skills that are suitable for use in learning activities in terms of their effectiveness in improving learning outcomes and achieving minimum completeness criteria. The type of research used is research and development using the ADDIE model, tested on 20 students of class X MIPA 2 Public High School in Banjarmasin. The data collection instrument used is the learning outcome test. The data analysis technique used is descriptive quantitative. The results showed that the electronic module was declared valid with an average validity score of 3.47 in the very good category, which was then continued at the field test stage to determine the effectiveness assessment of the electronic module so that it could be declared effective with an N-gain of 0.69 in the medium category. The research concludes that the electronic module developed is suitable for learning activities and can be applied to other learning.


Keywords


Effectiveness; Electronic Module; Problem-Solving Ability

Full Text:

PDF

References


Abidin. (2016). Desain sistem pembelajaran dalam konteks kurikulum 2013. Refika Aditama.

Anderson, L. W., & Kratwohl, D. R. (2015). Kerangka landasan untuk pembelajaran, pengajaran, dan asesmen revisi taksonomi pendidikan bloom. Pustaka Pelajar, 1.

Annisah, S. (2018). Pengembangan bahan ajar matematika materi geometri untuk meningkatkan kemampuan pemecahan masalah mahasiswa PGMI IAIN metro. Al Ibtida: Jurnal Pendidikan Guru MI, 5(1). https://doi.org/10.24235/al.ibtida.snj.v5i1.2491

Ayuningtyas, P., W, W. S., & Supardi, A. I. (2015). Pengembangan perangkat pembelajaran fisika dengan model inkuiri terbimbing untuk melatihkan keterampilan proses sains siswa sma pada materi fluida statis. Jurnal Penelitian Pendidikan Sains, 4(2), 636–647.

Depdiknas. (2008). Pembuatan modul. Departemen Pendidikan Nasional.

Gunadharma, A. (2011). Pengembangan modul elektronik penggabungan dan pemberian efek citra BITMAP kelas XI multimedia SMK Negeri 1 Klaten.

Hadiansah, H., Safitri, T. A., & Suhada, I. (2019). Perbandingan kemampuan pemecahan masalah siswa melalui pembelajaran berbasis masalah dan pembelajaran ICARE. Quagga : Jurnal Pendidikan Dan Biologi, 11(1), 1–5. https://doi.org/10.25134/quagga.v11i1.1525

Hartini, T., & Martin, M. (2020). Pengaruh penggunaan model pembelajaran problem solving sistematis terhadap hasil belajar fisika dasar 2 materi listrik arus searah pada mahasiswa pendidikan fisika. Silampari Jurnal Pendidikan Ilmu Fisika, 2(2), 163–174. https://doi.org/10.31540/sjpif.v2i2.1101

Heller. (2010). Cooperative problem solving in physics a user’s manual. Univercity of Minnesota.

Herawati, N. S., & Muhtadi, A. (2018). Pengembangan modul elektronik (e-modul) interaktif pada mata pelajaran Kimia kelas XI SMA. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 5(2), 180–191.

Jayadi, A., Putri, D. H., & Johan, H. (2020). Identifikasi pembekalan keterampilan abad 21 pada aspek keterampilan pemecahan masalah siswa SMA kota Bengkulu dalam mata pelajaran fisika. Jurnal Kumparan Fisika, 3(1), 25–32. https://doi.org/10.33369/jkf.3.1.25-32

Mahardika, N. (2019). Pengembangan Modul Fisika Berbasis Model Problem Based Learning Terintegrasi Polya’s Problem Solving untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Peserta Didik. Doctoral dissertation, Universitas Negeri Padang).

Misbah. (2016). Identifikasi kemampuan pemecahan masalah mahasiswa pada materi dinamika partikel. Jurnal Inovasi Dan Pembelajaran Fisika, 3(2).

Noviantii, E., Yuanita, P., & Maimunah, M. (2020). Pembelajaran berbasis masalah dalam meningkatkan kemampuan pemecahan masalah matematika. Journal of Education and Learning Mathematics Research (JELMaR), 1(1), 65–73.

Ramadhanti, R., Mastuang, M., & Mahardika, A. I. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Fisika Topik Elastistas Menggunakan Model Pengajaran Langsung untuk Melatihkan Kemampuan Pemecahan Masalah Peserta Didik. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika, 4(2), 65. https://doi.org/10.20527/jipf.v4i2.2066

Riwu, I. U., Laksana, D. N. L., & Dhiu, K. D. (2019). Pengembangan bahan ajar elektronik bermuatan multimedia pada tema peduli terhadap makhluk hiduo siswa sekolah dasar kelas IV di Kabupaten Ngada. Journal of Education Technology, 2(2), 2239–2253.

https://doi.org/10.23887/jet.v2i2.16182

Rohmawati, A. (2015). Efektivitas pembelajaran. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 9(1), 15–32.

Rosida, E. N., Kurniati, L., & Kusumawati, R. (2019). Analisis pemecahan masalah matematika berdasarkan pemanfaatan teknologi digital siswa. Square : Journal of Mathematics and Mathematics Education, 1(1), 33–39. https://doi.org/10.21580/square.v1i1.4089

Sasmita, F. D., Purwaningsih, E., & Amelia, R. (2022). Analisis Kebutuhan Video Pembelajaran Bermuatan Keterampilan Pemecahan Masalah untuk Meningkatkan Hasil Belajar.

Seruni, R., Munawaoh, S., Kurniadewi, F., & Nurjayadi, M. (2019). PENGEMBANGAN MODUL ELEKTRONIK (E-MODULE) BIOKIMIA PADA MATERI METABOLISME LIPID MENGGUNAKAN FLIP PDF PROFESSIONAL. JTK (Jurnal Tadris Kimiya), 4(1), 48–56. https://doi.org/10.15575/jtk.v4i1.4672

Sriwahyuni, I., Risdianto, E., & Johan, H. (2019). Pengembangan bahan ajar elektronik menggunakan flip pdf professional pada materi alat-alat optik di sma. Jurnal Kumparan Fisika, 2, 145–152.

Sugiyono. (2016). Metode penelitian dan pengembangan. Alfabeta.

Sumartini, T. S. (2016). Peningkatan kemampuan pemecahan masalah matematis siswa melalui pembelajaran berbasis masalah. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(2), 148–158.

Sutarti, T., & Irawan, E. (2017). Kiat Sukses Meraih Hibah Penelitian Pengembangan. Deepublish.

Zakarsyi, W., Lestari, & Karunia, E. Y. (2007). Penelitian pendidikan matematika. PT Rafika Aditama.




DOI: https://doi.org/10.20527/jipf.v7i2.6781

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Indexed by:


Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika is licensed under a creative commons attribution-share alike 4.0 international license

Statistics Counter 

View My Stats