The Effect of the 5E Learning Cycle Model Assisted by Problem-Solving-Based Student Worksheets on Student Learning Outcomes in the Material of Thermodynamics

Komalasari Komalasari, Dwi Sulistyaningsih, Eko Sujarwanto

Abstract


This study examines the effect of the 5E learning cycle model assisted by problem-solving-based worksheets on student learning outcomes in thermodynamics material. The focus of the results studied includes aspects of knowledge, skills, and attitudes, especially cooperation, responsiveness, and self-confidence. This study used an experimental method with a post-test-only design. This research involved students in class XI MIPA at a high school in Singaparna. The results of hypothesis testing with the t-test and the Mann-Whitney test on student learning outcomes show that it is rejected, with a large effect size criterion. These results indicate that the 5E learning cycle model supported by problem-solving-based worksheets affects student learning outcomes in thermodynamics material. Thus, it can be concluded that the 5E learning cycle model assisted by problem-solving-based worksheets affects student learning outcomes on thermodynamics material.


Keywords


Learning cycle 5E; Learning outcomes; Problem-solving based worksheet

Full Text:

PDF

References


Ariska, H. (2017). Pengaruh model pembelajaran learning cycle (5e) dengan bagan dikotomi konsep terhadap hasil belajar kognitif dan afektif siswa kelas x sma negeri 16 bandar lampung. https://repository.uin-suska.ac.id/52114/2/SKRIPSI NUR%27AINI.pdf

Astuti. (2021). Pengembangan lembar kerja peserta didik (lkpd) berbasis problem based learning (pbl). Pedagogi: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 8(1), 16–21. https://doi.org/10.47662/pedagogi.v8i1.239

Barokah, A., Sugianto, & Astuti, B. (2021). Analysis of evaluation instrument development plan based on higher order thinking skills (hots) thermodynamics legal materials. Phenomenon, 11(1), 75–86.

Budiyono, A., Hair, M. A., Wildani, A., & Firdausiyah, F. (2020). Pengaruh learning cycle 5e berbantuan permainan monopoli fisika berpoin (mokain) terhadap penguasaan konsep peserta didik sma. Edu Sains Jurnal Pendidikan Sains & Matematika, 8(2), 22–31. https://doi.org/10.23971/eds.v8i2.1481

Dani, P. R., & Amir Mz, Z. (2021). Efektivitas lembar kerja siswa (lks) berbasis model creative problem solving untuk memfasilitasi kemampuan pemecahan. Suska Journal of Mathematics Education, 7(2), 123–128.

Djadir, Upu, H., Hasmullah, & Rezky, A. (2021). Model pembelajaran learning cycle 5e (engage, explore, explain, elaboration, evaluate) berbasis daring dalam pembelajaran matematika. Seminar Nasional Hasil Penelitian 2021, 1931–1943.

Halim, A., Melawati, O., Evendi, E., Yusrizal, Y., & Irwandi, I. (2022). The impact of problem-based student worksheets on improving problem-solving skills in terms of learning outcomes. Jurnal Penelitian & Pengembangan Pendidikan Fisika, 8(1), 155–164. https://doi.org/10.21009/1.08114

Hamriani, A. (2018). Analisis pelaksanaan penilaian autentik kurikulum 2013 pada mata pelajaran sejarah kelas xi iis 3 di sma negeri 3 soppeng kab. soppeng. 9–32.

Harneli, M. H., Koto, I. K., & Winarni, E. W. (2019). Penerapan learning cycle 5e melalui peta pikir meningkatkan hasil belajar pemahaman konsep dan hasil belajar kognitif siswa kelas v pada pembelajaran ipa. Jurnal Pembelajaran Dan Pengajaran Pendidikan Dasar, 2(2), 137–147. https://doi.org/10.33369/dikdas.v2i2.10610

Hartono, H. (2008). Statistik untuk penelitian. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Jamuri, K., & Doyan, A. (2020). Pengaruh model pembelajaran kooperatif stad berbasis multimedia interaktif terhadap penguasaan konsep siswa pada materi termodinamika. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 1(1).

Jaya, I. K. G. P., & Indrayani, L. (2021). Penerapan model pembelajaran learning cycle 5e dalam meningkatkan hasil belajar siswa. Ekuitas: Jurnal Pendidikan Ekonomi, 9(1), 34. https://doi.org/10.23887/ekuitas.v9i1.28425

Khoirunnisa, I. (2020). Penerapan pembelajaran contextual teaching and learning (ctl) untuk meningkatkan pemahaman konsep siswa tahfidz dan reguler materi gerak parabola. UPEJ Unnes Physics Education.

Lusiana, L. (2022). Pengaruh lkpd berbasis problem solving terhadap hasil belajar kognitif. Braz Dent J., 33(1), 1–12.

Mahardika, I. K., Subiki, Febriyanti, M. P., Anindy, R. S., Rahmawati, E., & Mufida, J. (2022). Efektivitas penggunaan media pembelajaran realia berwawasan lingkungan pada pelajaran fisika materi termodinamika terhadap hasil belajar siswa kelas xi sma di jember. Karst: Jurnal Pendidikan Fisika Dan Terapannya, 5(1), 13-20.

Naf’atuzzahrah, N., Taufik, M., Gunawan, G., & Sahidu, H. (2022). Pengembangan perangkat pembelajaran model learning cycle 5e untuk meningkatkan penguasaan konsep fisika peserta didik. Jurnal Pendidikan Fisika Dan Teknologi, 8(SpecialIssue), 23–30. https://doi.org/10.29303/jpft.v8ispecialissue.3393

Nur’aini, N. (2021). Pengaruh penerapan model pembelajaran learning cycle 5e pada materi laju reaksi berbantuan peta konsep terhadap hasil belajar siswa. Journal of Natural Science Learning, 1(1), 75–81.

Reski, A. (2020). Pengaruh model pembelajaran learning cycle 5e terhadap hasil belajar kognitif siswa materi protista kelas x sma negeri 1 gowa. 8(75), 147–154.

Risa, E., Hakim, L., Ratnaningdyah, D., & Sulistyowati, R. (2021). Pengembangan lkpd berbasis problem solving berbantuan software tracker untuk meningkatkan keterampilan pemecahan masalah di sma. Jambura Physics Journal, 3(1), 42–53.

Sari, E. N., Rudibyani, R. B., & Sofya, E. (2018). Pengaruh lks berbasis problem solving untuk meningkatkan keterampilan berpikir kritis siswa. Jurnal Pendidikan MIPA, 19(2), 75–86. https://doi.org/10.23960/jpmipa/v19i2.pp75-86

Sofiana, E., Roesminingsih, M. V., & Widodo, B. S. (2021). Pengembangan lkpd berbasis “problem solving” untuk meningkatkan kemampuan berpikir kritis pada materi. Jurnal Education and Development Institute Tapanuli Selatan, 9(1), 285–293.

Sugiyono, S. (2012). Statistik untuk penelitian. Bandung: Alfabeta.

Susanti, Y., Zohdi, A., & Meiliyadi, A. D. (2019). Pengaruh model pembelajaran learning cycle 5e terhadap peningktan minat dan hasil belajar peserta didik di sma negeri 8 mataran tahun ajaran 2018/2019. Relativitas: Jurnal Riset Inovasi Pembelajaran Fisika, 2(1), 20.

https://doi.org/10.29103/relativitas.v2i1.1791

UNESCO. (2015). Learning to Live together. Soins, 60 (799).

Wiyandari, N. P., Hatibe, A., & Saehana, S. (2017). Implementation of learning cycle 5e model assisted with computer simulation to increase physical learning outcome in student class vii smpn 1 torue. Berkala Ilmiah Pendidikan Fisika, 5(2), 148. https://doi.org/10.20527/bipf.v5i2.3557




DOI: https://doi.org/10.20527/jipf.v7i3.8386

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Indexed by:


Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika is licensed under a creative commons attribution-share alike 4.0 international license

Statistics Counter 

View My Stats