The Practicality of Popular Scientific Books based on the Diversity of Mangrove Shrubs in Tabanio Village

Chitania Millianton, Yudi Firmanul Arifin, Dharmono Dharmono

Abstract


The development of a popular scientific book that is developed based on the local potential of a region is one solution that can be used to overcome problems that often arise such as a lack of student reading interest due to boring teaching materials and learning medifications in the Low Plant Botany course, especially in several studies of shrub diversity that require students to make direct observations. This development research aims to describe the practicality of the popular scientific book prototype entitled "Diversity of the Mangrove Shrubs in Tabanio Village." The research method used was the development model by EDR which was limited to the formative evaluation phase based on the Tessmer model. The results showed that the results of the feasibility test for popular scientific books got an average score of 88.9% with very good criteria and the results of student responses to popular scientific books got an average of 89.18% with criterion strongly agree. This shows that a popular scientific book entitled "Diversity of Mangrove Shrubs in Tabanio Village" is very practical to be used as an enrichment material in learning Low Plant Botany.

Abstrak

Pengembangan sebuah buku ilmiah populer yang dikembangkan berdasarkan potensi lokal yang dimiliki sebuah daerah merupakan salah satu solusi yang dapat digunakan untuk mengatasi masalah-masalah yang sering muncul seperti kurangnya minat membaca mahasiswa karena bahan ajar dan medifikasi pembelajaran yang membosankan pada mata kuliah Botani Tumbuhan Tinggi khususnya pada beberapa kajian keanekaragaman semak yang mengharuskan mahasiswa untuk melakukan pengamatan langsung. Penelitian pengembangan ini bertujuan untuk mendeskripsikan kepraktisan prototipe buku ilmiah populer yang berjudul “Keanekaragaman Semak Mangrove Desa Tabanio” Metode penelitian yang digunakan ialah model pengembangan Education Design Reserch (EDR) yang dibatasi sampai pada fase evaluasi formatif berdasarkan model Tessmer. Hasil penelitian menunjukan hasil uji keterlaksanaan buku ilmiah populer mendapatkan nilai rata-rata 88,9% dengan kriteria sangat baik dan hasil respond mahasiswa terhadap buku ilmiah populer mendapatkan rata-rata 89,18% dengan kriteris sangat setuju. Hal tersebut menunjukan bahwa buku ilmiah populer dengan judul “Keanekaragaman Semak Mangrove Desa Tabanio” sangat praktis digunakan sebagai bahan pengayaan dalam pembelajaran Botani Tumbuhan Tinggi.

Keywords


Popular Scientific Books; Low Plant Botany; Practicality; Tabanio Village Community

Full Text:

PDF

References


Abdullah, R. (2012). Pembelajaran Berbasis Pemanfaatan Sumber Belajar. Jurnal Ilmiah DIDAKTIKA, (4)2, 216-231.

Astuti, Y., Zaini, M., &Putra, A.P. (2021). Development of Popular Scientific Book on the Type of Shrimp in Coastal Waters of Tabanio for Enhancing Critical Thinking Skills of Senior High School Students. BIO-INOVED: Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan, 3(1), 44-52.

Akbar, M. (2014). Profil Kemampuan Siswa Dalam Membuat Hipotesis Melalui Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing. Universitas Lampung Bandar Lampung. Jurnal Bioterdidik: Wahana Ekspresi Ilmiah, 4(2), 231-244.

Cahyono, B., Tsani, D., and Rahma, A. (2018). Pengembangan Buku Saku Matematika Berbasis Karakter Pada Materi Trigonometri. Jurnal Phenomenon, 8(2), 185-199.

Dharmono. (2019). Bahan Ajar Etnobotani. Banjarmasin: Lambung Mangkurat University Press.

Dharmono. (2007). Kajian Etnobotani Tumbuhan Jalukap (Centella asiatica L.) di Suku Dayak Bukit Desa Haratai 1 Loksado. Jurnal Bioscientiae, 4(2), 71-78.

Dharmono, Rifani, M.K. (2019). Kepraktisan dan Keefektifan Handout Populasi Tumbuhan Hutan Pantai Tabanio Sebagai Materi Pengayaan Mata Kuliah Ekologi Tumbuhan. Jurnal Wahana-bio (Jurnal Biologi dan Pembelajarannya), 11(1).

Fajrin, A.,Dharmono, D.,& Zaini, M. (2021). The Practicality of Popular Ethnobotany Scientific Books on Mangrove Plants Genus Avicennia, Tabanio Village. BIO-INOVED: Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan, 3(1), 53-58.

Fatmawati, A. (2014). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Konsep Pencemaran Lingkungan menggunakan model pembelajaran Berdasarkan Masalah terhadap Hasil Belajar dan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa SMA. Tesis. Magister Pendidikan, Universitas Lambung Mangkurat, Banjarmasin.

Fitriansyah, M., Arifin, Y. D., & Biyadmoko, D. (2018). Validitas Buku Ilmiah Populer Tentang Ecinodermata di Pulau Sembilan Kota Baru Untuk Siswa SMA di Kawasan Pesisir. Jurnal Bioedukatika, 6(1), 31-39.

Latifah, N., Dharmono, and Zaini, M. (2018). Pengembangan Buku Ilmiah Populer Keanekaragaman Famili Anacardiaceae dalam Upaya Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Mahasiswa. Tesis. Universitas Lambung Mangkurat, Banjarmasin.

Lucardie, Dorothy. (2014). The impact of fun and enjoyment on adult’s learning. Procedia Social and Behaviour Science, Elsevier Ltd.

Prastowo, A. (2015). Penduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif. Yogyakarta: DIVA Press.

Putri, A. I., Dharmono., & Zaini. M. (2020). Validitas Buku Ilmiah Populer Keanekaragaman Spesies Famili Fabaceae Dalam Meningkatkan Keterampilan Proses Sains Mahasiswa. Jurnal Inovasi Pendidikan Sains, 2(11), 186-195.

Ridhana, A.,Winarti, A. & Badruzsaufari, B. (2021). Effectivity of Popular Scientific Book “Pteridophyta in Area Loksado” to Improve Students Critical Thinking Skills. BIO-INOVED: Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan, 3(1), 6-11.

Taksu, I. K. & Wesnawa, I. G. A. (2019). Pengembangan Nilai-nilai Keaarifan Lokal Hutan Mangrove Sebagai Sumber Belajar IPS. Jurnal Pendidikan IPS Indonesia, 2(3), 96-102

Tessmer, M. (1998). Planning and Conducting Formative Evaluations: Improving the quality of education and training. London: Kogan Page.

Wibowo, C., Kusmana, C., Suryani, A., Hartati, and Poppy. (2009). Pemanfaatan Pohon Mangrove a Api-api (Avicennia spp.) Sebagai Bahan. Pangan dan Obat. Jurnal Inovasi Pendidikan Sains, 2(11), 89-109.




DOI: http://dx.doi.org/10.20527/bino.v3i3.10367

Article Metrics

Abstract view : 175 times
PDF - 145 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 BIO-INOVED : Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

BIO-INOVED Journal has been Accredited:

 

BIO-INOVED Journal has been Indexed/Abstracted/Listed by:

    

 

Managed by:

MASTER PROGRAM OF BIOLOGY EDUCATION
POSTGRADUATE PROGRAM
UNIVERSITAS LAMBUNG MANGKURAT

Jl. Brigjend H. Hasan Basry, Kampus ULM, Gedung Pascasarjana Lt.2, Kota Banjarmasin,
Kecamatan Banjarmasin Utara, Kode Pos 70123, Provinsi Kalimantan Selatan, Indonesia

 

Collaborate with:

 

Journal License:


BIO-INOVED : Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan is licensed under a 
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License