The Practicality of Teaching Material Biology of Islamic-Science based on Augmented Reality
Abstract
The results of the observation of biology learning in MAN 1 Banjarmasin are not familiar with using the teaching materials based on interactive technology. The development of teaching materials based on Augmented Reality Media can be a solution to solve these problems. This study aims to determine the practicality of biology teaching materials based on Islamic-science using Augmented Reality media. The design of this study uses the Borg and Gall models that have been approved to perfection of limited trial evaluation. The results showed that the teaching material developed was very practical to be used in supporting biology lessons in the Arthropods sub material.
Abstrak
Hasil observasi pembelajaran biologi di MAN 1 Banjarmasin belum familiar menggunakan bahan ajar berbasis teknologi interaktif. Pengembangan bahan ajar berbasis media Augmented Reality dapat menjadi salah satu solusi untuk menyelesaikan permasalahan tersebut. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui kepraktisan bahan ajar biologi berbasis islam-sains menggunakan media Augmented Reality. Desain penelitian ini menggunakan model Borg and Gall yang telah dimodifikasi yaitu sampai pada tahap penyempurnaan evaluasi dari uji coba terbatas. Hasil penelitian menunjukkan bahwa bahan ajar yang dikembangkan sangat praktis digunakan dalam menunjang mata pelajaran biologi pada sub materi Arthropoda.Keywords
Full Text:
PDFReferences
Arimadona, S. (2016). Pengembangan Modul Pembelajaran Biologi Berbasis Integrasi Islam-Sains. Jurnal Pendidikan Rokania, 1(2), 89-98.
Azuma, R.T. (1997). A Survey of Augmented Reality. Presence: Teleoperators and virtual environments, 6(4), 355-385.
Borg, W.R. & Gall, M.D. Gall. (1989). Educational Reseach: An Introduction, Fifth Edition. New York: Longman.
Depdiknas. (2008). Panduan Pengembangan Bahan Ajar. Jakarta: Depdiknas Direktorat Jenderal Manajemen Pendidikan Dasar dan Menengah Direktorat Pembinaan SMA.
Destiara, M., & Aldi, H. (2020). Teknologi Augmented Reality Sebagai Media Pembelajaran Biologi. Jurnal Sistem Informasi Dan Bisnis Cerdas (SIBC), 13(2), 75-80.
Haryani, P., & Triyono, J. (2017). Augmented Reality (Ar) Sebagai Teknologi Interaktif Dalam Pengenalan Benda Cagar Budaya Kepada Masyarakat. Simetris: Jurnal Teknik Mesin, Elektro Dan Ilmu Komputer, 8(2), 807-812.
http://www.cs.unc.edu/~azuma/ARpresence.pdf
http://www.temjournal.com/content/41/04/temjournal14104.html
Kamilah, A. (2014). Pengembangan Modul Biologi Berbasis Islam-Sains Sebagai Bahan Ajar Mandiri pada Sub Materi Pokok Komponen Ekosisitem Untuk Siswa Kelas X Madrasah Aliyah (MA). Unpublished Skripsi, Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga.
Martono, K.T. (2011). Augmented Reality sebagai Metafora Baru dalam Teknologi Interaksi Manusia dan Komputer. Jurnal sistem komputer, 1(2), 60-64.
Mulyasa. (2006). Implementasi Kurikulum 2004. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Nasution. (2011). Berbagai Pendekatan dalam Proses Belajar & Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.
Andi, P. (2014). Panduan Kreatif membuat Bahan Ajar Inovatif. Yogyakarta: diva Press.
Sadjati, Ida Malati. (2003). Pengembangan Bahan Ajar. Jakarta: Universitas Terbuka.
Shihab, M. Quraish. (2007). Membumikan Alquran Fungsi dan Peran Wahyu dalam Kehidupan Masyarakat. Bandung: PT. Mizan Pustaka.
Vert, S., & Vasiu, R. (2015). Integrating linked open data in mobile augmented reality applications-a case study. Tem Journal, 4(1), 35-43.
Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R& D. Bandung: Alfabeta.
DOI: http://dx.doi.org/10.20527/bino.v2i2.8756
Article Metrics
Abstract view : 125 timesPDF - 63 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2020 BIO-INOVED : Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Managed by: |
Journal License: |