The Practicality of Teaching Material Biology of Islamic-Science based on Augmented Reality

Meyninda Destiara

Abstract


The results of the observation of biology learning in MAN 1 Banjarmasin are not familiar with using the teaching materials based on interactive technology. The development of teaching materials based on Augmented Reality Media can be a solution to solve these problems. This study aims to determine the practicality of biology teaching materials based on Islamic-science using Augmented Reality media. The design of this study uses the Borg and Gall models that have been approved to perfection of limited trial evaluation. The results showed that the teaching material developed was very practical to be used in supporting biology lessons in the Arthropods sub material.

Abstrak

Hasil observasi pembelajaran biologi di MAN 1 Banjarmasin belum familiar menggunakan bahan ajar berbasis teknologi interaktif. Pengembangan bahan ajar berbasis media Augmented Reality dapat menjadi salah satu solusi untuk menyelesaikan permasalahan tersebut. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui kepraktisan bahan ajar biologi berbasis islam-sains menggunakan media Augmented Reality. Desain penelitian ini menggunakan model Borg and Gall yang telah dimodifikasi yaitu sampai pada tahap penyempurnaan evaluasi dari uji coba terbatas. Hasil penelitian menunjukkan bahwa bahan ajar yang dikembangkan sangat praktis digunakan dalam menunjang mata pelajaran biologi pada sub materi Arthropoda.

Keywords


Teaching material; Islamic-science; Augmented Reality; Practicality

Full Text:

PDF

References


Arimadona, S. (2016). Pengembangan Modul Pembelajaran Biologi Berbasis Integrasi Islam-Sains. Jurnal Pendidikan Rokania, 1(2), 89-98.

Azuma, R.T. (1997). A Survey of Augmented Reality. Presence: Teleoperators and virtual environments, 6(4), 355-385.

Borg, W.R. & Gall, M.D. Gall. (1989). Educational Reseach: An Introduction, Fifth Edition. New York: Longman.

Depdiknas. (2008). Panduan Pengembangan Bahan Ajar. Jakarta: Depdiknas Direktorat Jenderal Manajemen Pendidikan Dasar dan Menengah Direktorat Pembinaan SMA.

Destiara, M., & Aldi, H. (2020). Teknologi Augmented Reality Sebagai Media Pembelajaran Biologi. Jurnal Sistem Informasi Dan Bisnis Cerdas (SIBC), 13(2), 75-80.

Haryani, P., & Triyono, J. (2017). Augmented Reality (Ar) Sebagai Teknologi Interaktif Dalam Pengenalan Benda Cagar Budaya Kepada Masyarakat. Simetris: Jurnal Teknik Mesin, Elektro Dan Ilmu Komputer, 8(2), 807-812.

http://www.cs.unc.edu/~azuma/ARpresence.pdf

http://www.temjournal.com/content/41/04/temjournal14104.html

Kamilah, A. (2014). Pengembangan Modul Biologi Berbasis Islam-Sains Sebagai Bahan Ajar Mandiri pada Sub Materi Pokok Komponen Ekosisitem Untuk Siswa Kelas X Madrasah Aliyah (MA). Unpublished Skripsi, Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga.

Martono, K.T. (2011). Augmented Reality sebagai Metafora Baru dalam Teknologi Interaksi Manusia dan Komputer. Jurnal sistem komputer, 1(2), 60-64.

Mulyasa. (2006). Implementasi Kurikulum 2004. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Nasution. (2011). Berbagai Pendekatan dalam Proses Belajar & Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.

Andi, P. (2014). Panduan Kreatif membuat Bahan Ajar Inovatif. Yogyakarta: diva Press.

Sadjati, Ida Malati. (2003). Pengembangan Bahan Ajar. Jakarta: Universitas Terbuka.

Shihab, M. Quraish. (2007). Membumikan Alquran Fungsi dan Peran Wahyu dalam Kehidupan Masyarakat. Bandung: PT. Mizan Pustaka.

Vert, S., & Vasiu, R. (2015). Integrating linked open data in mobile augmented reality applications-a case study. Tem Journal, 4(1), 35-43.

Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R& D. Bandung: Alfabeta.




DOI: http://dx.doi.org/10.20527/bino.v2i2.8756

Article Metrics

Abstract view : 208 times
PDF - 251 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 BIO-INOVED : Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

BIO-INOVED Journal has been Accredited:

 

BIO-INOVED Journal has been Indexed/Abstracted/Listed by:

 

 

Managed by:

MASTER PROGRAM OF BIOLOGY EDUCATION
POSTGRADUATE PROGRAM
UNIVERSITAS LAMBUNG MANGKURAT

Jl. Brigjend H. Hasan Basry, Kampus ULM, Gedung Pascasarjana Lt.2, Kota Banjarmasin,
Kecamatan Banjarmasin Utara, Kode Pos 70123, Provinsi Kalimantan Selatan, Indonesia

 

Collaborate with:

 

Journal License:


BIO-INOVED : Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan is licensed under a 
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License